جلال آباد (پژواک، ۲۳ دلو ۹۷): باشندگان و شورای ولایتی نورستان هشدار میدهند که اگر در کمیسیون های انتخاباتی اصلاحات آورده نشود، آنها در انتخابات ریاست جمهوری اشتراک نخواهند کرد.
به گفتۀ مردم محلی، در اثر تقلب در کمیسیون های یادشده، نتایج انتخابات ولسی جرگه مطابق خواست آنها نبود؛ زیرا به گفتۀ آنها بر اساس آرا کسانی که باید کامیاب میشدند ناکام شده اند.
نورستان در ولسی جرگه دو چوکی دارد که یکی برای مردان و دیگرى به زنان اختصاص داده شده است.
جاوید باشندۀ پارون مرکز نورستان به آژآنس خبری پژواک گفت که در نتایج نهایی انتخابات ولسی جرگه که از سوی کمیسیون های انتخاباتی در این ولایت اعلان شده، وکلا به آرای مردم به کامیاب نشده اند.
وی افزود کسانی که آرای مردم را به دست آورده بودند به ولسی جرگه راه نیافته اند، بلکه نامزدانى به ولسی کامیاب شدند که به مقامات کمیسیون های انتخاباتی پول داده اند.
او افزود: "به نظر من باید یک محکمۀ اختصاصی ایجاد شود و برای کسانی که ظلم کرده اند جزا داده شوند و با ناقضین قانون باید برخود قانونی صورت گیرد."
خیرالله باشندۀ محلی دیگر نیز گفت که تصامیم کمیسیون های انتخاباتی، با آرای استعمال شدۀ مردم فرق بیشتر دارد؛ وکلايی که مردم با آنها رای دادند به شکل دستوری ناکام شده اند.
حاجی سبحان الله مصلح یک تن از متنفذین و باشندگان ولسوالی دوآب نورستان گفت که مردم در شرایط بسیار سخت رای دادند؛ اما کمیسیون های انتخاباتی، به آنها هیچ احترام نکرده و نامزدانى را پیروز اعلام کرده که پول داده اند.
رییس شورای ولایتی نورستان و شماری از باشندگان محلی میگویند؛ اگر مسئولین کنونی کمیسیون های انتخاباتی تغیير نکنند، ممکن اشتراک مردم در انتخابات ریاست جمهوری بسیار کم باشد.
انجنیر سعدالله پاینده رئیس شورای ولایتی به پژواک گفت که باشندگان نورستان، از نتایج انتخابات گذشته بسیار ناامید شده اند.
وی افزود که اگر مسئولان کمیسیون های انتخاباتی در نورستان تبدیل نشوند، ممکن افراد بیشتر در انتخابات اشتراک نکنند.
وی افزود: "علتش این است که مردم ناامید شده اند؛ زیرا در شرایط بسیار سخت به پای صندوق های رای رفتند؛ اما نتایخ مطابق آرای مردم نبود، تقلب صورت گرفت که مسئولان ولایتی هر دو کمیسیون انتخاباتی، متهم به دست داشتن در این تقلب و تخطی شده اند."
زاهده فیضان نامزد ناکام از ولایت نورستان به ولسی جرگه، ضمن اميددادن به مردم؛ تاکید کرد که اگر صدای آنها شنیده نشود، آنها از طرفداران خود خواهند خواست که در انتخابات آیندۀ ریاست جمهوری اشتراک نکنند.
نامبرده گفت: "یک ساعت پیش از نتایج انتخابات ولسی جرگه ولایت نورستان برایم گفتند که نتایج تا هنوز آماده نشده است؛ اگر تقلب نشده باشد و معامله پول وجود نداشته باشد، چگونه در مدت یک ساعت نتایج آماده، تطبیق، تصویب و اعلام شد و باز به دیتابیس نیز رسانده بود."
پاینده زوی رییس شورای ولایتی نورستان گفت اگر در آینده در این ولایت مسئولان کمیسیون های انتخاباتی تغیير و تبدیل گردد، باور مردم با انتخابات زیاد میشود و ممکن مردم در آن اشتراک کنند.
به گفتۀ او، این میتواند یک راه حل باشد که در کمیسیون های انتخاباتی اصلاحات آورده شود و به مردم اطمينان داده شود که بار دیگر به آرای آنها معاله صورت نمی گیرد و حق به حقدار خواهد رسید.
مولوی امان الله عنایت متنفذ قومی و عضو  پیشین شورای ولایتی نورستان نیز به این باور است که اگر در آینده اصلاحات صورت گیرد، مردم با اطمينان رای خود را استعمال خواهند کرد.
وی گفت مشکل بزرگ این است که مردم رای داند؛ اما با آرای آنها معامله شد، پس اگر در کمیسیون های انتخاباتی اصلاحات آورده نشود، مردم در انتخابات اشتراک نخواهند کرد.
حافظ عبدالقیوم والی نورستان گفت کمیسیون های انتخاباتی مستقل اند و آنها در قدرت و صلاحيت آن هیچ مداخله اى ندارند.
نامبرده در جواب این سوال آژانس خبری پژواک که تا هنوز در خصوص اصلاحات در کمیسیون های انتخاباتی، با وی کدام موضوع مطرح شده یا خير؟ گفت: "تاکنون با ما هیچ موضوع شریک نشده و نه هم در این خصوص صلاحیت مداخله را داریم."
بازمحمد سرپرست کمیسیون مستقل انتخابات در نورستان گفت که آنها در مورد شکایت از روند انتخابات، به جوابگویی هر نوع پرسش آماده هستند.
موصوف به آژانس خبری پژواک گفت: "ما اطمينان میدهیم که هیچ تقلب صورت نگرفته و هر زمان که یک شخص ناکام میشود همین گونه اظهارات بی اساس را مطرح میکند."
این درحالیست که حکومت و نمایندگان احزاب سیاسی، دیروز در قانون انتخابات تعدیل آورده و شماری از ماده های آن را تبدیل کردند.
همچنان آنها تصمیم گرفتند که بعد از اصلاحات در کمیسیون های انتخاباتی، مسئولان و کمیشنران این کمیسیون ها نیز تبدیل شوند.

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.