کابل (پژواک،۱۴دلو۹۷): شورای رهبری جمعیت اسلامی، در واکنش به سخنان عباس ستانکزى، با انحلال اردوى ملى مخالفت کرد و گفت که برخى اعضاى اين حزب، به خاطر منافع شخصی شان به تکت های انتخاباتی پیوسته اند.
به اساس گزارش ها، شیرمحمد عباس ستانکزی معاون دفتر سياسى طالبان در قطر، در تازه ترین گفتگوهایش گفته است که با شریک شدن طالبان در روند گفتگوهای صلح، نیروهای ارتش نیز منحل خواهند شد.
وی گفته است: «با بیرون شدن نیروهای امریکایی، دیگر این عساکر وجود نخواهد داشت؛ به خاطری که از نظر من این ارتش را امریکا ساخته است و زمانی که امریکایی ها بیرون می شوند، اینها هم ختم می شوند؛ به خاطری که دلیل بودنش دیگر ختم می شود.»
سید ابراهیم عماد رییس شورای رهبری جمعیت اسلامی، امروز در یک نشست خبری در کابل در اشاره به اظهارات عباس ستانکزی گفت: «اردوی ملی متشکل از فرزندان واقعی این سرزمین است و مثل قلب در وجود ما می تپد و ما در حمایت اردوی ملی قرار داریم، ما صد درصد مخالف انحلال اردو و حکومت هستیم.»
او افزود که افغان ها به خصوص شورای رهبری جمعیت، در برابر این خواست طالبان خاموش نخواهد ماند.
عماد گفت: «متاسفانه ما همسایه های ناجوان و نامرد داریم، افغانستان با ثبات به نفع آنها هم است؛ این خواست طالبان نیست، بل این خواست استخبارات منطقه است... آمادۀ هر نوع قربانی هستیم؛ اما اجازه نمی دهیم که کسی قلب ما را بگیرد.»
او صلح را به خیر ملت خواند، و افزود: «ما صلحی را می خواهیم که منافع ملی و دستاوردهاى ۱۷ سال گذشته در آن حفظ باشد، صلح ضرورت ملی است و در مورد افغان ها اجماع نیز دارند؛ اما به صلحى که در شهرهاى پاکستان تنظيم شود ضرورت نداريم.»
اما او در اشاره به گزارش هايى که گويا ايجاد حکومت موقت جزء گفتگوهاى صلح است، گفت که با ايجاد اين چنين حکومت، تمام دستاوردهاى ١٧ ساله از بين مى رود.
وی از تحریک طالبان افغانستان خواست تا با افغان ها صلح کنند؛ زیرا به گفته او در صورتی که با ملت کنار نیایند، در میان ملت جا نخواهند داشت.
او گفت که شورای رهبری جمعیت اسلامی، آماده است تا از طریق دیالوگ سیاسی وارد تفاهم با گروه طالبان شود.
عماد افزود: «خواست ما مذاکره رو در رو است، اگر چنین نشد به مردم اطمینان می دهیم که مانند گذشته با دادن خون خود، از مردم خود حمایت خواهیم کرد.»
به گفته او، شورای رهبری جمعیت اسلامی، هیئتی را توظیف ساخته تا با هیئت رهبری شورای کویته مذاکره کند.
انتخابات و تکت هاى انتخاباتى
عماد، در خصوص انتخابات ریاست جمهوری گفت که تا کنون شماری از اعضای جمعیت اسلامی افغانستان به خاطر منافع شخصی شان، به تکت های انتخاباتی پیوسته اند و پیوستن آنها تصمیم جمعی شورای رهبری نمی باشد.
عطامحمد نور رييس اجرايى جمعيت اسلامى، محمديونس قانونى، محمد اسماعيل خان، بسم الله محمدى، ستار مراد و برخى اعضاى ديگر جمعيت اسلامى از تکت انتخاباتى محمد حنيف اتمر حمايت نموده و قانونى به حيث معاون اتمر در اين تکت مى باشد.
اما صلاح الدين ربانى رييس جمعيت اسلامى، با شمارى از اعضاى ديگر اين حزب، از تکت انتخاباتى داکتر عبدالله عبدالله حمايت کرده اند و برخى اعضاى اين حزب، از تکت شيدامحمد ابدالى حمايت نموده اند.
همچنان احمد ولى مسعود برادر احمدشاه مسعود، تکت انتخاباتى مستقل را ايجاد کرده و در راس اين تکت مى باشد.
عماد از وجود بی نظمی ها در جمعیت اسلامی انتقاد کرد و گفت: «اگر تا یک ماه مشکلات حل نشد، ما کنگره را برگزار می کنیم، در ١٧ سال گذشته همواره چند چهرۀ مشخص از امتیازات جمعیت به نفع شخصی شان استفاده کرده اند.»
وی بدون اینکه از کسی نام ببرد افزود، کسانی که در کرسی های بالای جمعیت اسلامی تکیه زده اند و میلیاردر شده اند، هرگز نمی خواهند کنگره حزب برگزار شود.
اما به گفته موصوف، طرح برگزاری کنگره آماده شده است و قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری برگزار خواهد شد.
عماد، گفت که شورای رهبری جمعیت، حدود سه میلیون تن را در سطح کشور دارد و از تیمی در انتخابات ریاست جمهوری حمایت خواهد کرد که برنامه های مدون برای تامین صلح در کشور، اقتصاد و جلوگيرى از بحران ملی و فرامنطقوی داشته باشد.
وی از کمیسیون های انتخاباتی انتقاد کرد و گفت که این کمیسیون ها، بیش از این قابل اعتماد نیستند و باید رهبران حکومت در مشوره با احزاب، راه حل اساسی را جستجو کنند و کمیسیون هايى را به وجود بیاورند که مقتدر و پاسخگو باشد.

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.