کابل (پژواک،۷ دلو۹۷): شورای "حراست و ثبات"، ضمن تاکيد بر اينکه رهبران حکومت از «ریسمان کشی های انتخاباتی» اجتناب کنند، از صلحی اعلام حمايت کرد که منجر به پایان جنگ و تامین عدالت شود.
اين درحالى است که نماينده گان طالبان و ايالات متحدۀ امريکا، چهار بار در پيوند به تامین صلح گفتگو نموده و اخرين دور شش روزۀ اين گفتگوها ديروز در قطر پايان يافت.
هر دو طرف گفته اند که تا حدى پيشرفت ها در اين گفتگوها حاصل شده؛ اما هنوز به توافق نرسيده اند.
مسعود ترشتوال سخنگوی شورای حراست و ثبات، امروز در یک نشست خبری در کابل با اشاره به اين گفتگوها گفت که تنها مردم افغانستان، صلاحیت نهایی در راستای صلح را دارد و هر زمانی که موضوع امضای سند به میان می آید، باید به نماینده گی از مردم افغانستان دولت افغانستان در پای آن امضا کند.
 وى خطاب به نخبگان سیاسی و رهبران حکومت  افزود: «از تعدد آدرس در مسئله صلح اجتناب شود، صدای همه واحد شود، تعدد آدرس برای مذاکرات صلح، سبب تقویه مخالفین و تضعیف دولت می شود.»
او گفت که باید افغان ها همه با هم همدست شوند و صدای واحد را در این راستا بلند کنند.
وی خطاب به همسایه های دور و نزدیک افغانستان گفت: «افغانستان نا امن به نفع هیچ یک از شما نیست؛ اما آوردن صلح در افغانستان به نفع همه است.»
او همچنان از پاکستان خواست تا با رعایت حسن همجواری از مداخله در امور افغانستان دست بکشد؛ در غیر آن آتشى که در افغانستان جریان دارد، یک روز پاکستان را نيز فرا خواهد گرفت.
به گفته او، باید با حامیان مخالفین مسلح دولت نیز صلح شود؛ زیرا به گفته او آورنده گان جنگ می توانند در آوردن صلح نقش مهمی داشته باشند.
وی همچنان بر ترکیب هیئت گفتگو کننده صلح حکومت انتقاد کرد و گفت که بايد هيئتى با ترکیب قوی تر و جامع تر که تمثیل از همه افغانستان بکند، ایجاد شود.
موصوف، صلح در کشور را يک نياز و آرزوى مردم خوانده افزود که اين شورا از صلحی که منجر به پایان قطعی جنگ و تامين عدالت شود حمايت مى کند. او افزود که صلح، نبايد سبب نقض حقوق بخشى از مردم شود.
او علاوه کرد که قانون اساسی بنابر ضرورت نیازمند تعدیل است؛ اما باید تعدیل آن، بر اساس همين قانون صورت گیرد.
مسعود ترشتوال گفت: «مبنای ایجاد حکومت وحدت ملی، موافقتنامه تشکیل حکومت است، حکومت فعلی یک حکومت توافقی است و باید رهبران حکومت، از ریسمان کشی های انتخاباتی اجتناب کنند.»
او افزود که شورای حراست و ثبات، به دنبال کاهش تنش در حکومت است و به هر اندازه که از عنوان وحدت ملی فاصله گرفته شود، به خیر افغان ها نخواهد بود.
اين درحالى است که هفته گذشته؛ محمد محقق معاون دوم رياست اجرايى، از سوى رييس جمهور برکنار شد؛ اما رييس اجرايى حکومت گفت که نبايد اين کار ميشد؛ زيرا حکومت وحدت ملى به اساس توافقنامۀ سياسى به وجود آمده و به کارش ادامه مى دهد.
قابل ذکر است که اعضاى شوراى يادشده، اخيرا در تکت هاى انتخاباتى مختلف شرکت نموده، شورا تا حال موقف خود را در مورد اعلام نکرده است.
ترشتوال گفت که در حال حاضر، اعضای رهبری این شورا با چهار تیم انتخاباتی دیده می شوند؛ اما آنها از شورا انصراف نکرده اند.
به گفته موصوف؛ این شورا آماده است تا پس لرزه های انتخابات ریاست جمهوری را مدیریت کند.
ترشتوال، بر آوردن اصلاحات بنیادی در کميسيون انتخابات تاکید کرد و گفت که اصلاحات، باید در تمام سطوح مدیریتی اين کمیسیون، در مرکز و ولایات عملی شود.
او برگزاری انتخابات را تنها راه مسالمت آمیز انتقال قدرت در کشور خواند و گفت که باید اصلاحاتی به میان آید تا اعتماد از دست رفته مردم بر این کمیسیون و پروسه انتخابات اعاده شود.

 

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.