کابل(پژواک، ٥ دلو۹۷): حزب وحدت اسلامی می گوید که محمدمحقق به حيث معاون دوم رياست اجرايىه حکومت به کارش ادامه مى دهد؛ زيرا به گفتۀ اين حزب برکنارى او از صلاحيت رييس جمهور نمى باشد.
محمد محقق که در تکت انتخاباتى محمد حنيف اتمر به حيث نامزد معاونيت دوم رياست جمهورى مى باشد، ديروز به اساس فرمان رييس جمهور محمد اشرف غنى از معاونيت رياست اجرايىه برکنار شد.  
ریاست اجراییه حکومت در واکنش به عزل محمد محقق معاون دوم ریاست اجراییه گفته است که ایجاد بی ثباتی، به نفع هیچ جناحی نیست و عزل محقق، در تضاد با روحیه موافقتنامه سیاسی تشکیل حکومت، می باشد.
منبع نوشته است که حکومت وحدت ملی که بعد از بحران انتخاباتی ۲۰۱۴ به اساس موافقتنامه کابل شکل گرفت، تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آینده و تشکیل حکومت مشروع بعدی، به فعالیت خود ادامه می ‌دهد.
محمد ناطقی سرپرست حزب وحدت اسلامی افغانستان امروز (جمعه) در یک نشست خبری در کابل گفت که حکومت وحدت ملی بر مبنای یک سند میان دو تیم انتخاباتی ایجاد شده و محمد محقق با آراى مردم درحکومت وحدت ملی شرکت کرده است.
به گفتۀ او بنا بر این، برکنارى محقق خلاف قانون است؛ زيرا از صلاحیت ريیس جمهور کشور نیست و محقق به عنوان معاون دوم ریاست اجراییه به کار خود ادامه می دهد.
اما دفتر مطبوعاتى رياست جمهورى گفته است که رییس جمهور غنی مطابق فقره ۱۳ ماده ۶۴ قانون اساسی کشور که به رییس جمهور صلاحیت برکناری و گماشتن مقام ها را می دهد، این فرمان را صادر کرده است.
در فقرۀ ١٣ مادۀ ٦٤ قانون اساسى آمده است که تعيين، تقاعد، قبول استعفا و عزل قضات، صاحب منصبان قواى مسلح، پوليس و امنيت ملى و مامورين عالى رتبه مطابق به احکام قانون، از صلاحيت هاى رييس جمهور مى باشد.
ناطقی افزود که رياست جمهورى در یک و نیم سال اخير مواد زياد موافقتنامه سياسى ايجاد حکومت وحدت ملى را نقض کرده است.
به گفتۀ او، حزب وحدت اسلامی فیصله نموده است که محقق باید در چهارچوب موافقتنامه حکومت وحدت ملی تا پایان حکومت فعلی و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری کشور به کار خود ادامه دهد.
ناطقی می افزاید که این اقدام رییس جمهور غنی به خیر و سلاح مردم افغانستان نیست و اگر به خواست حزب وحدت اسلامى توجه نشود، اين حزب از طريق مراجعه به مردم به اعتراض هاى مدنی دست خواهد زد.
وی گفت:"حرف اصلی و اساسی ما این است که ما حکومت وحدت ملی را تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و آمدن حکومت منتخب ادامه بدهیم و در فکر ایجاد حکومت و ادارۀ موقت نباشیم؛ اما اگر چنانچه رییس جمهور غنی بخواهد و این کار را هم کرده که حکومت وحدت ملی را خراب بکنند، در آن صورت نا گزیر ما باید در باره گزینه های دیگر فکر بکنیم ."

 

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.