کابل (پژواک، ۱۸جدی ۹۷): یونس قانونی عضو مرکزی حزب جمعیت اسلامی میگوید که حنیف اتمر نامزد احتمالی ریاست جمهوری، تاسیس نظام نیمه ریاستی را با وی پذیرفته است.
این اظهارات قانونی، از طریق تلویزیون آریانا نیوز پخش شده است.
اظهارات متذکره، شاید در کدام نشست و یا گفتگوی تیلیفونی ابراز شده باشد، قانونی اذعان کرده که این فیصله تاکنون نهایی نشده است.
قانونی میگوید: "فیصله نهایی در مورد، از سوی شورای رهبری جمعیت اسلامی اتخاذ خواهد شد؛ جايی که استاد عطامحمد نور، اسماعیل خان، بسم الله خان و مسئولین دیگر حضور داشته باشند."
موصوف علاوه میکند که آنها این بار هدف استراتیژيک دارند که عبارت از ایجاد تغییر در ساختار نظام است، و آن اینکه نظام ریاستی به نیمه ریاستی مبدل شود.
نظام ریاستی؛ نظام موجوده است که تمام صلاحیت در انحصار رییس جمهورقرار دارد؛ اما در نظام نیمه ریاستی، نخست وزیر نیز شامل است که نامبرده نیز برخی صلاحیت ها را دارد و والی ها را انتخاب میکند.
یونس قانونی که منحیث معاون اول رییس جمهور پیشین حامد کرزی و چند سال رییس ولسی جرگه اجرای وظیفه نموده است، در اظهارات یادشده میگوید: "ریاست جمهوری به ما نمی رسد، معاونت اول رییس جمهور بدون تغییر در نظام، برای ما حایز اهمیت نیست."
نامبرده تقاضا میکند که ریاست اجرایی باید به صدارت مبدل شود، اختیارات صدارت نیز مشخص شود، شورای عالی مشورتی رهبران سیاسی و جهادی ایجاد شود و رییس جمهور باید دارای سه معاون باشد.
به قول موصوف، همه خواست هاى ذکرشده، برنامه سیاسی حزب جمعیت اسلامی میباشد، هر نامزد که این خواسته ها را بپذیرد، آنها با وی یکجا میشوند.
قانونی میگوید که رییس جمهور اشرف غنی، با ایجاد تغییر در نظام سرسخت مخالف است و آن را خط قرمز می پندارد؛ اما حنیف اتمر نامزد احتمالی انتخابات ریاست جمهوری، تمام تغییرات ذکرشده را صد درصد پذیرفته است.
موصوف علاوه میکند: "از اتمر در مورد خواست های ما، یک ضمانت را اخذ میکنیم، اتمر می تواند که اشرف غنی را از ارگ اخراج کند."
قابل ذکراست که تیم حنیف اتمر، چند روز پیش اذعان نموده بود که یونس قانونی معاون اول و محمد محقق معاون دوم وی خواهند بود.
اما قانونی در اظهاراتش تصریح میکند که در صورتیکه به عوض ریاست اجرایی، پست صدارت ایجاد نشود، نامبرده معاونت هیچکس را نمی پذیرد.
 موصوف می افزاید که داکترعبدالله، صلاح الدین ربانی را تحریک نموده تا نزد اشرف غنی برود؛ موصوف با غنی به توافق رسیده که وی معاون اول غنی خواهد بود و عبدالله رییس اجرایی خواهد بود.
قانونی در پایان صحبت هایش می گوید: "هدف ما تغییر نظام است، اتمر با ما پذیرفته است، هدف ما رسیدن به پست معاونت نیست."
تا کنون قانونی و حنیف اتمر در مورد این اظهارات چیزی نگفته اند، از جانب دیگر پخش این صدای یونس قانونی در شبکه های اجتماعی، احساسات مردم را برانگیخته است.
محبوب الله خان یکتن از کاربران فیسبوک نگاشته است: "سیاستمداران ما در صدد تصرف و ایجاد حکومت میباشند، در مورد مردم فکرنمی کنند، ازچهل سال بدینسو همچو منازعات و جنگ ها ادامه دارد."
عبدالجبار اندر یکتن از کاربران دیگر فیسبوک نوشته است: "اتمر از همین حالا در باخت است، نامبرده هنوزهم ازجامعه خود درک درست ندارد، نامبرده فکر میکند که معامله با یک تکت مفسد انتخاباتی، وی را تا ارگ خواهد رسانید؛ اما این امکان ندارد، در این جا هرکس که برای رسیدن و یا ابقا در قدرت، آرزوهای اکثریت را قربانی خواسته های نامشروع یک اقلیت میکند، خیر نمی بیند و بعد از این هم نخواهد دید."
ضیا ودان کاربر دیگر فیسبوک نگاشته است، اتمر دو درصد برای ریاست جمهوری امید داشت، یونس قانونی معاون اول وی، نامبرده را از رسیدن به این آرزو محروم ساخت.
محبوب شاه محبوب نگاشته است: "قانون اساسی از همه اسناد دیگر منبع معتبر و مقدم است، هرکس که برای رسیدن به قدرت، بر قانون اساسی معامله میکند، با وی مخالفت میکنیم."
موصوف افزوده است که قانونی و اعضای حزب جمعیت اسلامی، به این نکته پی پرده و معترف استند که هرگز به مقام ریاست جمهوری رسیده نمی توانند؛ بنابراین خواسته های سه معاون، صدارت و والی های نیمه انتخابی را مطرح میکنند؛ اما این طرح در حال حاضر، به نفع حاکمیت ملی افغانستان، وحدت و اداره واحد نیست.
محبوب افزوده است هر نامزد که این طرح حزب جمعیت اسلامی را می پذیرد، زیربناى نسبتاً ساخته شده افغانستان را با خطرسقوط مواجه میسازد.
ببرک عمر کاربر دیگر فیسبوک، به حمایت از اتمر نگاشته و مدعی شده که صدای اصلی قانونی نیست، بلکه صدای جعلی است؛ زیرا در انتخابات گذشته ریاست جمهوری هم، چنین صدا ها پخش شده بود.
موصوف علاوه نموده است که اتمر تاکنون این موضوع را تایید نکرده، همچنان تعدیل قانون اساسی، صلاحیت اتمر و یا کس دیگرنیست، بلکه با تدویر لویه جرگه این کار امکان دارد.
نامبرده گفته است که حکومت وحدت ملی، بدون برگزاری لویه جرگه طورغیرقانونی ایجاد شده است.

 

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.