کابل(پژواک، ۱۵ جدى ۹۷): ناظران برخى احزاب سياسى، ضمن تاکيد بر ابطال آراى انتخابات ولسى جرگه در کابل، مى گويند که اسناد تقلب در بازشمارى و حتى خريد و فروش آرا‌ در کابل را، به زودى به نهادهاى ذيربط مى سپارند.   
به اساس يک گزارش، کمیسیون شکایات انتخاباتی در پانزدهم قوس سال روان اعلام کرد که تمام آرای انتخابات ولسی جرگه حوزه کابل که در ٢٨ و ٢٩ ميزان برگزار شده، باطل مى باشد؛ زيرا اين انتخابات پر از تقلب بوده است. 
اما به دنبال اين اعلام، حکومت از کميسيون­هاى مستقل انتخابات و شکايات انتخاباتى خواست که آراى کابل بازشمارى شود. روند شمارش آراى حوزه انتخاباتى کابل، هنوز ادامه دارد و نتايج آن اعلام نشده است.
ناظران برخى احزاب سياسى نيز امروز در يک نشست مشترک خبرى در کابل، خواستار باطل شدن آراى کابل شدند.
سيف الرحمن جبارخيل عضو حزب اسلامى، در اين نشست گفت که روند شمارش دوبارۀ آراى کابل، از سوى ١٠٠ تن از ناظران احزاب سياسى نظارت شد و دريافتند که در اين روند نيز تقلب گسترده صورت گرفته است.
وى گفت: «ما در روند بازشمارى آراى کابل، شاهد مفقود شدن ده­ها کتاب انتخاباتى بوديم که در آن راى ها ثبت شده بود، هشت پايه ماشين بايومتريک از کميسيون مستقل انتخابات مفقود شد، در اوراق نتايج آراى کابل دستکارى هاى زياد شده بود، ما شاهد اين بوديم که فرزند­هاى وکلا، اقارب وکلا و ديگر افراد وکلا در داخل انگرهاى کميسيون مستقل انتخابات، بازار خريد و فروش راى را تنظيم کرده بودند.»
موصوف در ادامه افزود که ناظرين احزاب در اين جريان، ٩٤ تن از کارمندان کميسيون را که به نفع نامزدان مشخص تقلب مى کردند، شناسايى و به امنيت ملى معرفى نمودند، ولى به ضمانت کميشنران کميسيون مستقل انتخابات رها شدند.
به گفته او ناظران ديده اند که کميسيون انتخابات آراى صندوق هايى را تاييد کرده است که سر شان باز بود و هيچ راى بايومتريک شده در آن وجود نداشت و همچنان آراى صندوق هايى را اعتبار مى داد که ٥٠٠ راى غيربايومتريک شدۀ يک نامزد در آن موجود بود.  
بس گل سادات عضو حزب توسعه افغانستان، با تاييد سخنان جبارخيل در اين نشست گفت يافته­هاى ناظران اين است که اين بار در داخل کميسيون، راى خريد و فروش مى شد و در اوراق نتايج به گونۀ واضح دستکارى مى شد.
وى افزود: «خواست ناظران احزاب سياسى اين است که به فيصله کميسيون شکايات انتخاباتى مبنى بر ابطال آراى ولايت کابل تمکين کند، تمامى آراى اين ولايت را باطل اعلان نمايد و انتخابات دوباره صورت گيرد.»
همچنان حسيب الله ترين معاون جنبش گذار، در نشست امروز گفت که روند شمارش دوباره آراى کابل، با تقلب گسترده همراه بود و تقلب مديريت و پلان شده صورت گرفته است.
وى گفت که اسناد و فهرست کارمندان کميسيون مستقل انتخابات را که در تقلب دست داشته اند، به زودى در اختيار رسانه ها، کميسيون شکايات انتخاباتى، نهادهاى عدلى و قضايى و سازمان ملل متحد در کابل مى سپارند.
او افزود که در نشست امروز نماينده گان، ٥٠ حزب شرکت دارند.
سيد حفيظ الله هاشمى منشى و سخنگوى کميسيون مستقل انتخابات، اظهارات ناظران احزاب سياسى درخصوص اينکه  "کميشنران کميسيون مستقل انتخابات در تقلب دست دارند و يا راى خريد فروش مى شود" را اتهام و دو ازحقيقت خواند وگفت کميسيون مستقل انتخابات، تلاش مى کند که آراى ناپاک را از آراى پاک جدا کند تا در اين پروسه شفافيت کامل وجود داشته باشد.»
وى افزود که احزاب سياسى، هرگاه اسناد و شواهد دارند، بايد از مجراى قانونى پيش بروند؛ در غير آن نبايد اين پروسه را بدنام بسازند.
موصوف در ادامه افزود: «ناظران چرا از ابتدا و يا در وسط پروسه شکايت نکردند؛ حالا که ٨٨ درصد کار پيش رفته و اين ها ديده اند که نامزدان شان ناکام مانده  و اکنون مى خواهند که اين پروسه ملى را بدنام بسازند. به هيچ وجه آراى کابل باطل اعلام نخواهد شد و ما اين کار را نمى کنيم.»
به گفته او ممکن تا آخر هفته روان، نتايج انتخابات کابل اعلام گردد.

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.