کندهار(پژواک، ۱۳قوس ۹۷): کمیسیون شکایت های انتخاباتی می گوید که درکندهار، سه هزار رای انتخابات ولسی جرگه را باطل اعلان نموده است و شماری افراد را به اتهام تقلب به ارگان های عدلی و قضایی معرفی کرده اند.
کریم الله ستانکزی رییس کمیسیون متذکره، عصر امروز درکندهار، به خبرنگاران گفت که در روز انتخابات ولسی جرگه در ۱۱ ناحیه شهر کندهار و ازجمع ۱۷ ولسوالی این ولایت در ۱۵ ولسوالی ۱۷۰مرکز رایدهی فعال بودند و مردم رای دادند.
به قول موصوف، به سبب مشکلات امنیتی در ولسوالی های معروف و نیش انتخابات صورت نگرفت اما در ولسوالی ارغستان ۳ و در ولسوالی های غورک، ریگستان، شورابک و میانشین صرف یک ، یک مرکز باز شده بود.
نامبرده می گوید که به سطح کندهار،۱۹۰هزارتن رای داده که ۱۵۰ هزار آن به اساس بایومتریک بود و ۴۰ هزار دیگر آن به علت برخی مشکلات تخنیکی، بدون بایومتریک استفاده شده اند.
به قول وی، در روند انتخابات کندهار مشکل عمده، عدم حضور به موقع کارمندان، در برخی محلات بود.
همچنان نامبرده می گوید که کمیسیون انتخابات کارمندان اش را درست آموزش نداده بود که اکثر شان استفاده از بایومتریک را نمی دانستند.
نامبرده علاوه براین یادآوری کرد که در بسا مراکز،  در فهرست رایدهندگان مشکلات وجود داشت که تغییر و تبدیل شده بودند.
ستانکزی خبر داد که درجریان انتخابات، ۴۶۹ شکایت نزد آنها ثبت شد که ۶۱ مورد آن جدی بود.
نامبرده می گوید که نظر به قوانین و لوایح تعیین شده، به تمام شکایات رسیدگی صورت گرفته و آرای ۲۹ مرکز انتخاباتی که به ۹۷ محل بالغ می شوند، بررسی و دوباره شمارش شد.
به قول وی، درنتیجه تحقیقات آنها، سه هزار رای باطل اعلان گردید که دربرخی دست زنی صورت گرفته و با برخی اوراق لازم مربوط (( تی بی)) وجود نداشت.
ستانکزی اطلاع داد که در نتیجه بررسی کمیسیون شکایات، سه تن به اتهام تقلب به څارنوالی معرفی شده اند، دوسیه های چهارتن سنگین بود و برای بررسی دراختیارآنها وسایل پیشرفته قرار نداشت، آن را به کابل ارسال نمود و ۱۴ تن دیگر را نقدی جریمه کرده اند.
نامبرده بدون ارائه جزییات گفت که دربین اشخاص متذکره، افراد بلندپایه کمیسیون انتخابات، نامزدان و برخی دیگران شامل اند.
قابل ذکراست که به سطح کندهار، برای انتخابات ولسی جرگه، ۵۶۷ هزارتن ثبت نام کرده بودند که ۷۳ هزارتن شان قشراناث بود.
گرچه انتخابات ولسی جرگه در سراسر کشور، به تاریخ ۲۸ میزان راه انداز شد، اما درکندهار انتخابات بعد از آن برای یک هفته به تعویق افتید که به تاریخ ۲۶ میزان درمقام این ولایت، از اثر حمله یک مهاجم جنرال عبدالرازق قوماندان امنیه کندهارو جنرال مومن حسین خیل رییس امنیت ملی کشته شدند و زلمی ویسا والی این ولایت مجروح شد.
تاکنون نتایج ابتدایی برخی ولایات اعلان شده اما به شمول کندهار، نتایج برخی ولایات دیگرهنوز اعلان نشده است.

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.