کندز(پژواک، ٢٠ عقرب ٩٧): شماری از نامزدان انتخابات ولسی جرگه در کندز، رؤسای ساحوی کمیسیون های انتخاباتی در این ولایت را متهم به دست­کاری و تقلب کرده، خواستار شمارش دوبارۀ آرا به صورت شفاف شدند.
شماری از نامزدان معترض انتخابات ولسی جرگه، امروز با اجتماع در تالار جلسات کندز، خواستار شفافیت در شمارش آرا و اعلام نتایج انتخاباتی در کندز شدند.
عبدالغفور هوتک نامزد انتخابات ولسی جرگه از کندز، دفاتر ساحوی کمیسیون‌ های انتخاباتی را متهم به دستکاری آرا و تقلبات انتخاباتی کرده گفت: «ما خواهان پی‌گیری جدی نهاد‌های مسئول در مورد تقلبات انتخاباتی در این ولایت استیم.»
موصوف افزود، شواهد و مدارک نشان می‌دهد که در انتخابات ٢٨ میزان، به طور چشم‌گیر تقلب صورت گرفته و اسناد موثق در زمینه موجود است.
به گفته او، نامزدان انتخابات ولسی جرگه؛ دیگر بالای حکومت، کمیسیون‌های انتخاباتی، نهادهای عدلی و قضایی به خصوص اداره څارنوالی اعتبار ندارند و شمارش آرای کندز به شکل عمومی باید بازشماری شود.
مرضیه رستمی، یکی دیگر از نامزدان معترض انتخابات ولسی جرگه از کندز، از طریق یک صفحه اسناد‌ی را مربوط به ١٧ محل به نمایش گذاشت که نشان دهندۀ تقلبات در انتخابات ولسی جرگه بود.
موصوف افزود که خواست‌ نامزدان انتخابات، مشروع و قانونی بوده و باید از آرای پاک مردم و روند شفافیت در پروسه‌ انتخابات حمایت صورت گیرد.
وی گفت: «شماری از نامزدان در ولسوالی امام صاحب تقلب کرده اند و از نهاد‌های عدلی و قضایی می خواهیم که با آن ها و کارمندان جعلکار کمیسیون‌های انتخاباتی، برخورد قانونی نمایند و در مورد این ‌که آرای تقلبی چگونه وارد دیتابیس‌های کمیسیون شده اند، پاسخگو باشند.»
از سویی ‌هم قاضی عبدالقدوس ظریفی دیگر نامزد انتخابات ولسی جرگه نیز خواستار معرفی رؤسای کمیسیون‌های انتخاباتی کندز به څارنوالی شد و به حکومت‌ هشدار داد ‌که اگر به خواست قانونی شان توجه صورت نگیرد، دست به اعتراضات گسترده خواهند زد.
ظریفی گفت: «اول باید مسئولین کمیسیون انتخابات به څارنوالی معرفی شوند؛ زیرا در حق مردم خیانت بزرگ کرده اند و دوم تمام آرای مردم کندز دوباره باز شماری شود.»
در پایان این نشست، قطع‌نامه پنج ماده‌یی این نامزدان به خوانش گرفته شد، که در آن خواهان شناسایی محلات مسدود در روز انتخابات، عاملین ایجاد تغییر در آرای نامزدان تقلب‌کار، آرای بدون بایومتریک و بازشماری آرای مجموعی در کندز شده اند.
از سویی دیگر، محمد رسول عمر رییس دفتر ساحوی کمیسیون انتخابات در کندز گفت که به هیچ کس اجازه تقلب و مداخله در امور انتخابات نداده و از آرای پاک مردم حمایت و نظارت می‌ کند.
موصوف افزود: «ما به هیچ کس اجازه نمی دهیم که با آرای تقلبی وکیل شود، ما صلاحیت بررسی صندوق های رای را نداریم، کمیسیون شکایات اگر اجازه بدهد، ما تمام کندز را بازشماری می کنیم.»
محمد صدیق صمیم عضو و سخنگوی دفتر ساحوی کمیسیون شکایات انتخاباتی در کندز گفت: «هر نامزدی که در باره هر کمیشنر اسناد در دست داشته باشند، با ما شریک سازد؛ ما آن اسناد را ارسال می کنیم در موردش تصمیم گرفته می شود؛ در غیر آن گفته های شان قابل قبول نیست.»
 

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.