کابل (پژواک،۱۷عقرب۹۷): برخى نامزدان حوزه کوچى با ارايه نوارهاى تصويرى تقلب در انتخابات حوزه کوچى ها، خواهان تفتیش تمام آرای مراکز رايدهى کوچی ها شده، گفتند که بايد تنها به آراى بايومتريک شده اعتبار داده شود.
انتخابات ولسی جرگه در ٢٨ و ٢٩ ميزان در ٣٢ ولايت کشور و در پنجم عقرب در کندهار برگزارشد. قرار است انتخابات در غزنى همزمان با انتخابات رياست جمهورى در ٣١ حمل برگزار شود.
به اساس گزارش ها، از جمع بيش از ٨.٨ ميليون تن که براى شرکت در انتخابات در سطح کشور ثبت نام کرده اند، بيش از ١٦٨ هزار تن کوچى مى باشند.
براى کوچى ­ها که هشت زن و ٣٦ مرد نامزد براى ولسى جرگه دارند، تمام افغانستان يک حوزۀ انتخاباتى مى باشد.
امروز ۱۵ تن از نامزدان حوزه کوچی ها طی یک نشست خبری در کابل گفتند که تقلب هاى گسترده در انتخابات حوزه کوچى ها شده و شمارى از کوچى ها به دليلى نقل مکان از مناطق سردسير به گرمسير از اشتراک در انتخابات باز مانده اند. 
عنایت الله صحرایی یک تن از اين نامزدان که به نماینده گی از دیگران صحبت می کرد، گفت که تقلب و تخلف در حوزه کوچی ها از پروسه ثبت نام رای دهنده گان تا پايان برگزارى انتخابات صورت گرفته است.
او مدعى است که در اين تقلب ها ریاست انسجام امور کوچی ها و زورمندان دست دارند.
او می گوید که ریاست انسجام امور کوچی ها برای نامزدان مشخص کار کرده است .
اول گل احمدزی یک تن ديگر از نامزدان اعتراض کننده کوچى ها، مدیریت ضعیف کمیسیون مستقل انتخابات و انتقال مراکز رايدهی توسط زورمندان از محل تعیین شده به محلات تحت نفوذ آنها در روز انتخابات و دستبرد در نتایج انتخابات را از چالش های انتخابات در حوزه کوچی ها بیان کرد.
او به گونه مثال ادعا نموده گفت که در برخى مراکز رايدهى کوچى ها در ولايت هاى کابل، بغلان، کندهار، کاپیسا، هلمند، لوگر و زابل مراکز رایدهی تحت پوشش زورمندان قرار داشت و حتی به ناظرین اجازه داده نمی شد که از پروسه نظارت نمایند.
او به اساس اوراقى که در اختيار رسانه هاى قرار دارد، نام هاى ١٨ مرکز رايدهى در کابل، ٢٠ مرکز در کندهار، هشت مرکز در کاپيسا، چهار مرکز در لوگر، يک مرکز در زابل، دو مرکز در هلمند، دو مرکز رايدهى در بغلان را گرفت و گفت که در اين مراکز به نفع نامزدهاى مشخص تقلب شده و در برخى موارد کارکنان کميسيون مستقل انتخابات نيز در اين تقلب ها دست داشتند.
وى به گونه مثال مى گويد که پنج صندوق راى حوزه کوچى ها از ولسوالى بگرامى به شهرک ميرويس در ناحيه هشتم شهر کابل انتقال و در آن جا به نفع نامزد مشخص پر شده است.  
نامزدان معترض يادشده شمارى نوارهاى تصويرى به خبرنگاران داد که صندوق ها راى پر مى شوند و به ناظرين اجازه ورود به برخى مراکز رايدهى اجازه داده نمى شود.
اين در حالى است که دو نوار تصویری دیگری که به دسترس آژانس خبری پژواک قرار گرفته است، معلوم می شود که در يک مرکز رايدهى در غازی آباد ولایت خوست یک تن اوراق رایدهی را به نفع محمد نبی کوچی یک تن از نامزدان این حوزه تيک مارک می کند.   
در نوار یاد شده همچنان معلوم می شود که در يک مرکز رايدهى حوزه کوچی ها صندوق هاى راى از سوى چند تن پر می شود.
همچنان به اساس یک نوار تصویری دیگرى که در رسانه هاى اجتماعى منتشر شده است، نشان مى دهد که در ولسوالی ځاځی آریوب ولايت پکتيا چندین صندوق رای که از سوى چند تن به نفع یک نامزد مشخص پر شده بود، از سوی مردم محل به نیروهای امنیتی گزارش می شود و پولیس باالفعل کسانى که صندوق ها را پر کرده اند بازداشت و صندوق ها را قرنطین می کنند.
به گفته اول گل احمدزى ، به اساس معلوماتى که در اختیار نامزدان حوزه کوچی ها قرار گرفته است، دو هزار کوچى در کندهار در انتخابات شرکت کرده بودند، اما اکنون در جدول نتایجى که از کندهار همگانی شده است، این رقم به بیش از هفت هزار تن نشان داده شده است.
سید محمد حریق یک تن ديگر از اين نامزدان، قطعنامه اعتراض کننده گان را به خوانش گرفت.
در قعطنامه، از کمیسیون های انتخاباتى خواسته شده است که تنها به آرايى که بایومتریک شده اعتبار بدهند،  تمام آرای مراکز حوزه کوچی ها را مورد تفتیش قرار دهند، شکايت هاى نامزدان کوچى ها را بررسى کنند و  تا بررسی کامل شکایت و تفتیش آرا نباید نتایج ابتدایی را اعلام نمايند.
حريق گفت:« اگربه خواست های مشروع ما رسیده گی نشود، ما دست به حرکت های مدنی می زنیم و حق خودر ا می خواهیم.»
کميسيون هاى مستقل انتخابات و شکايت هاى انتخاباتى گفته اند که از سطح کشور هزاران شکايت انتخاباتى را دريافت نموده و تلاش دارد که به تمام آنها رسيدگى شود.

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.