کابل(پژواک، ۱۶عقرب ۹۷): شمارى از نامزدان معترض مى گويند که در لوگر، برخی نامزدان در تبانی با کارمندان دفتر ولايتى کمیسیون انتخابات، در فورم های نتایج انتخابات ولسى جرگه دست زده و آراى شان را به گونۀ جعلى بيشتر ساخته اند. 
انتخابات ولسى جرگه، در ٢٨ و ٢٩ ميزان در ٣٢ ولايت به شمول لوگر و در پنجم عقرب در ولايت کندهار برگزار شد. قرار است اين انتخابات در غزنى بعدا برگزار شود. 
حدود ۲۰ تن از نامزدان معترض ولسی جرگه از ولایت لوگر، امروز در نشست خبری در کابل شرکت کردند و از تقلب در انتخابات شکايت نمودند.
اين در حالى است که پژواک نيز کاپى اصلى اوراق نتايج يک محل رايدهى در ولسوالى محمدآغه لوگر و هچنان کاپى جعلى نتايج آراى همين محل را دريافت کرده است. در فورم اصلى،  آراى يکى از نامزدان صفر است؛ اما در فورم جعلى دو صد راى دارد.  
نصرت وفا یک تن از اين نامزدان، در نشست خبرى امروز گفت که اين چنين اسناد، نزد آنها نيز وجود دارد.
وى افزود که انتخابات ۲۸ و ۲۹ میزان در این ولایت، با مشکلات و چالش های زیاد مواجه بود و قسمتى از باشندگان لوگر، به دلیل نا امنی نتوانستند از رای شان برای نامزد دلخواه شان استفاده کنند.
او گفت: "همین اکنون زورمندان در تبانی با کارمندان دفتر کمیسیون انتخابات ولایت لوگر، صندوق ها را به نفع چند نامزد مورد نظر پر می کنند و به هیچ ناظر و نامزد اجازه نمی دهند که داخل کمیسیون برود."
او بدون ذکر نام کسى گفت که اين صندوق ها به نفع سه نامزد پر مى شود.
وی افزود: "برای ما آرایی مورد قبول است که بایومتریک شده باشد و لیست آن در روز انتخابات در محلات بند باشد،  بدون بایومتریک هیچ راى مورد قبول ما نیست."
او از کمیسیون مستقل انتخابات خواست تا تمامی صندوق های راى را از ولایت لوگر به کابل انتقال دهد و آراى پاک و ناپاک ولايت لوگر را از هم جدا کند. 
نورضیا چرخی یوسفزی دیگر نامزد معترض ولسی جرگه از لوگر نیز گفت که در نتايج انتخابات لوگر، دستبرد شده است.
به گفته او در حال حاضر، نتايج آرايى که در روز انتخابات بر روى ديوارهاى مراکز رايدهى نصب شده بود، با جداولى که اکنون در دفتر ساحوى کميسيون در لوگر وجود دارد، تفاوت فاحش دارد.  
موصوف گفت: "ما آرايی را قبول داريم که نتايج آن در روز انتخابات در محلات نصب شده بود و تصاویر تمامی آن نزد ما است و آراى تقلبی را که در دفتر کمیسیون انتخابات صندوق ها پر شده است قبول نداریم."
محمد رحیم امین یکی دیگر از نامزدان معترض در این ولایت گفت که هنوز هم تقلب در دفتر ساحوى کمیسیون مستقل انتخابات در لوگر جریان دارد.
موصوف مدعى است که آراى یک نامزد، کم و بر آراى نامزد دیگر افزود می شود.
او خواستار شمارش مجدد آرا در لوگر شد؛ از کميسيون خواست تا آراى پاک و ناپاک را جدا کند و گفت که تقلب کاران  به نهادهای عدلی و قضایی معرفی شوند.
نامزدان معترض، هشدار داده گفتند در صورتی که به خواست های شان توجه نشود، دست به مسدود کردن شاهراه کابل – خوست و اعتراض هاى گسترده مدنی خواهند زد.
در قطعنامه اين معترضان آمده است که آراى مراکزى که بدون حضور ناظرین شمارش شده و یا بدون بایومتریک استفاده شده، باطل گردد و تمامی صندوق هاى راى باید هرچه عاجل به دفتر مرکزى کمیسیون مستقل انتخابات در کابل انتقال و مجددا شمارش شود.

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.