شهر کندز (پژواک، ١٥ عقرب ٩٧): آژانس خبری پژواک اسنادی را به دست آورده که مستند به آن، کارمندان کميسیون مستقل انتخابات، به نفع برخی نامزدان در نتایج انتخابات تقلب کرده اند.
این اسناد، از ۱۷ محل رای دهی ولسوالی امام صاحب ولایت کندز به دست آمده است.
از روی اسناد یادشده، کارمندان کميسیون مستقل انتخابات، در صفحات نتایج به نفع حمیدالله حمیدی، عبدالغفور قیومی و سید پرویز سادات تقلب میکنند.
بر اساس اسناد، نامزدان مذکور در محلات یادشدۀ ولسوالی امام صاحب، یا هیچ رای ندارند و یا آرای اندک بردند؛ اما بعداً به نفع هر یک شان ده ها رای اضافه شده است.
به طور مثال، حمیدالله در محل ۰۵ هیچ رای نبرده؛ اما ۵۶ رای برایش رسیده است؛ همچنان در این محل عبدالغفور قیومی نیز هیچ رای ندارد؛ اما ۹۱ رای برایش رسیده است.
همچنان در محل ۰۱ سید پرویز سادات دو رای برده؛ اما ۵۲ رای برایش رسیده است.
این در حالیست که صفحات نتایج انتخابات، در خریطه های محافظتی نگهداری میشود که تنها کارمندان کمیسیون مستقل انتخابات به آن دست رسی دارند.
محمد اجمل یک تن از ناظرین، در این مورد به آژانس خبری پژواک گفت که این نامزدان در روز انتخابات آرای یکسان آورده بودند؛ اما بعد از آن به نفع نامزدان تقلب شده است.
محمد ناصر منصور نامزد ولسی جرگه، از کندز به آژانس خبری پژواک گفت که در صفحات نتایج اسبق انتخابات نتیجۀ نتایج این نامزدان یکسان بود؛ اما اکنون تغیير کرده است.
وی افزود که: "وقتیکه ناظرین به ما خبر دادند، آرای این نامزدان یکسان بود؛ اما اکنون که میبینیم از ۴ رای ۴۴ ساخته؛ و از ۲ رای ۵۲ ساخته و این چنین تقلب کرده اند."
نجیب الله نامزد دیگر نیز گفت که اگر آرای پاک  از ناپاک جدا نشود، آنها نتایج انتخابات را تحریم خواهند کرد.
وی افزود: "در ولسوالی امام صاحب تخلف بیشتر صورت گرفته که به هیچ صورت بر ما قابل قبول نیست، و این موضوع  باید بررسی شود."
حمیدالله حمید نامزد متهم، در این مورد به آژانس خبری پژواک گفت: "من در این مورد هیچ معلومات ندارم که چطور کار شده است."
عبدالغفور قیومی و سید پرویز سادات نامزدان متهم دیگر، در این مورد از ابراز نظر خودداری کرده اند.
رسول عمر رییس کمیسیون مستقل انتخابات ولایت کندز، در این مورد به پژواک گفت که در نتایج انتخابات ولسوالی امام صاحب تقلب شده است.
 وی افزود: "ما در رابطه به این موضوع، با کمیسیون شکایات دو بار جلسه داشتیم، تصمیم گرفته شد که صندوق های آرای ولسوالی امام صاحب، باید تفتیش و بازشماری شود."
 به گفتۀ عمر، اشخاصى که در نتایج انتخابات تقلب کردند، به ارگان های عدلی و قضایی معرفی خواهند شد.
 باید گفت که در برخی ولایت های دیگر نیز شماری از کارمندان کمیسیون مستقل انتخابات، در فعالیت به نفع نامزدان مشخص متهم اند.

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.