کابل(پژواک،۱۵عقرب ۹۷): درحاليکه رایزنی ها برای معرفی نامزدان احتمالی ریاست جمهوری و تکت های انتخاباتی در میان سیاسیون جریان دارد؛ اما هیچ یک از این دسته ها در ارگ، سپیدار و احزاب سیاسی به توافق نهایی دست نیافته اند.
با آنکه کمیسیون مستقل انتخابات اعلام داشته است که ثبت نام نامزدان انتخابات ریاست جمهوری، در٢٤ قوس سال روان صورت می گیرد، رسانه های داخلی نیز روی محور تشکيل تکت های انتخاباتی و معرفی نامزدان احتمالی ریاست جمهوری افغانستان، می چرخد.
رییس جمهور محمد اشرف غنى، عبدالله عبدالله رییس اجرایی حکومت، عطا محمد نور رییس اجرایی جمعیت، محمد حنیف اتمر مشاور پیشین امنیت ملی، عمر داوودزى وزیر داخله پیشین، احمد ولی مسعود رییس بنیاد احمدشاه مسعود، انوارالحق احدى رییس جبهه ملی نوین افغانستان، شیدا محمد ابدالی سفیر پیشین افغانستان در هند و برخی دیگر که تا به حال نخواسته اند، نامی از آن ها برده شود، از نامزدان احتمالی انتخابات ریاست جمهوری ١٣٩٨ قلمداد شده اند.
در همین حال و همزمان با نزدیک شدن انتخابات ریاست جمهوری، شماری از چهره های مطرح سیاسی به خاطر آماده گی ها برای تشکیل تکت های انتخاباتی و یا حمایت از یک فرد و یا گروه خاص، از کرسی های معتبر حکومتی کنار رفته اند.
محمد حنیف اتمر مشاور امنیت ملی، اکلیل حکیمی وزیر مالیه، حکمت خلیل کرزی معین سیاسی وزارت امور خارجه، سید سعادت منصور نادری وزیر شهرسازی و مسکن، عبدالحکیم نورزی معاون شورای امنیت ملی، محمد عمر زاخیلوال سفیر کبیر افغانستان در پاکستان و محمد شیدا ابدالی سفیر افغانستان در هند، از جمله کسانی اند که از موقف های خود کنار رفته اند.
برخی منابع که خواسته اند، نام شان در گزارش تذکر داده نشود، به آژانس خبری پژواک از رایزنی ها برای تشکیل چهار تکت انتخاباتی سخن گفته اند.
- محمد اشرف غنی با معاونت عطا محمد نور و سرور دانش، یک تکت انتخاباتی را ایجاد کرده است؛ گلبيدين حكمتيار، محمد كريم خليلی، حضرت صبغت الله مجددی، پیر سيد احمد گيلانی، خانم آرين يون، عبدالوحيد قتالی، شاكر كارگر، عبدالرووف ابراهيمی، ضياالحق امرخيل و حاجی الماس از چهره هایی اند که از تكت انتخاباتی اشرف غنی حمايت می كنند.
محمد اشرف غنی، رئیس جمهور کشور گفته است که خود را برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۸ دوباره نامزد می‌ کند.
غنی، در مصاحبه ای با خبرگزاری بلومبرگ گفته است که به خاطری می خواهد خود را دوباره نامزد کند تا «کار ناتمام» پایان جنگ ۱۷ ساله افغانستان را به انجام برساند.
یکی از نزدیکان عطا محمد نور که خواست از وی نامبرده نشود، گفت: «آقای نور رييس اجرايى حزب جمعيت اسلامى افغانستان تصميم دارد که در انتخابات رياست جمهوری پیش رو، به حيث کانديد مستقل و يا معاون اول يکى از کانديدان وارد ميدان مبارزات انتخاباتى شود.»
اين در حالى است که عطا محمد نور نيز در گذشته گفته بود که براى انتخابات آينده رياست جمهورى، از اکنون آمادگى مى گيرد و باهم ­پيمانان و هم­سنگران خود نيز پيرامون نامزدى اش در انتخابات رياست جمهوری آينده، رايزنی کرده است.
نادر افغان سخنگوی حزب اسلامی افغانستان به رهبری گلبدین حکمتیار، به پژواک گفت که رهبری این حزب رایزنی ها را با احزاب سیاسی، علمای دین، سیاسیون و شخصیت های پرنفوذ و تاثیرگذار کشور آغاز کرده است.
موصوف افزود که حزب اسلامی پس از مشوره با مردم تصمیم خواهد گرفت که یک نامزد مستقل معرفی کند و یا با کدام تکت انتخاباتی دیگر یک جا شوند.
- داکتر عبدالله عبدالله با معاونت خالد پشتون و محمد محقق، دیگر تکت انتخاباتی را تشکیل داده اند و جنرال عبدالرشید دوستم، صلاح الدين ربانی، فضل احمد معنوی، خانم فوزيه كوفی، ظاهر قدير، همايون همايون، عبدالهادی ارغنديوال، عبدالوحيد سباوون، حكمت خلیل كرزی و ميرويس ياسينی از جمله کسانی اند که از تكت یادشده حمايت می كنند.
داکترعبدالله عبدالله رييس اجرايى حکومت که در انتخابات هاى گذشته رياست جمهورى، يکى از پيش­تازترين نامزدان بود، گفته می شود که یکی از نامزدان احتمالی انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۸ است.
یک منبع نزدیک به عبدالله عبدالله گفت: «رییس اجرایی حکومت هم یکی از نامزدان احتمالی ریاست جمهوری پیش رو است؛ اما تاکنون معلومات در دسترس نیست که در تیمش کی ها خواهند بود.»
اما آژانس خبری پژواک با تلاش های مکرر و تماس های پیهم به دفتر جنرال دوستم، نتوانست دیدگاه معاون اول ریاست جمهوری را داشته باشد.
با این حال، یک منبع معتبر حزب اسلامی به رهبری عبدالهادی ارغندیوال گفت که برای رقابت در انتخابات ریاست جمهوری کدام کاندید مستقل ندارد؛ اما می خواهد که با یک تکت پیشتاز یکجا شود.
- محمد حنيف اتمر با معاونت محمد يونس قانونی و عباس نويان؛ یک تکت انتخاباتی دیگر را تشکیل داده اند و بسم الله محمدی، امرالله صالح، عتيق الله بريالی، جنرال دين محمد جرأت، جمال ناصر اصولی، بانو هيلی ارشاد، جيلانی پوپل، محمد عمر زاخيلوال و غلام فاروق وردك، از افرادی اند که از تكت انتخاباتی حنيف اتمر حمايت می كنند.
دفتر محمد یونس قانونی، از نامزدی احتمالی محمد یونس قانونی در انتخابات ریاست جمهوری، معلومات ارایه نکرد؛ اما گفت که نشست هایی را با برخی تکت های انتخاباتی داشته است.
منبع خاطر نشان کرد، در صورتی که نامزد مستقل و یا عضو یکی از تکت های انتخاباتی عرض اندام کند، آن را با رسانه ها شریک می سازد.
- محمد عمر داوودزی نیز با معاونت تورن محمد اسماعيل و صادق مدبر، یک تکت انتخاباتی تشکیل داده است و حامد كرزی، استاد عبدرب الرسول سياف، استاد محمد اكبری، فضل هادی مسلميار، ضراراحمد مقبل، جنرال عبدالرحيم وردك، دكتررنگين دادفر سپنتا، اكليل حكيمی، محمد ايوب سالنگی، عبدالجبار تقوا، داكتر احمد مشاهد، زلمی مجددی، محمد عالم ساعی، رحمت الله نبيل و عبدالكريم خرم از افرادی اند که از این تکت حمايت می كنند.
سید میثم احسانی رییس کمیته مطبوعات دفتر سیاسی عمر داوودزی، نامزدی عمر داووزی را به حیث یک نامزد مستقل ریاست جمهوری تائید کرده، گفت که داوودزی یکی از نامزدان احتمالی ریاست جمهوری است و هیچ گاه به حیث معاون در کنار کسی قرار نخواهد گرفت.
وی، در مورد اینکه در تکت انتخاباتی محمدعمر داوودزی کی ها شامل اند، معلومات ارایه نکرد؛ اما گفت: «ما مصروف چانه زنی و مذاکرات بیشتر با جناح ها، شخصیت های مختلف، احزاب سیاسی و ائتلاف ها هستیم، صحبت هاى ما جریان دارد و به زودی اعلان می کنیم.»
محمد یوسف سها مدیر مطبوعات دفتر حامد کرزی رییس جمهور سابق کشور، با اشاره به اینکه حامد کرزی تاکنون پشتیبانی اش را از کدام نامزد مشخص اعلان نکرده است، گفت: «دیده شود که کی ها نامزد هستند؟ پس از آن در این خصوص تصمیم خواهند گرفت.»
در کنار چهار تکت انتخاباتی یادشده، به تازه گی احمد ولی مسعود، انوارالحق احدی و شیدا محمد ابدالی اعلام داشته اند که تکت های اتنخاباتی مستقل و یا همسو با یکی از نامزدان احتمالی برتر را تشکیل می دهند.
- احمد ولی مسعود رییس بنیاد احمد شاه مسعود، به آژانس خبری پژواک گفت: «اراده دارم که در انتخابات ریاست جمهوری خود را نامزد کنم؛ اما رایزنی ها به خاطر رسیدن به توافقات و ایجاد تیم جریان دارد، اگر تفاهم صورت بگیرد.»
وی، با اشاره به داشتن دیدگاه برای افغانستان، گفت: «دولت ملی، با قاعده و پاسخگو و متعادل می تواند کشور را نجات بدهد و تلاش می کنیم که دولت ملی و قوی در افغانستان مستقر شود، تا از این طریق کشور را از وضعیت کنونی خارج کنیم و به همین دلیل رایزنی ها ادامه دارد و تیم های مختلفی را آماده کردیم تا خود را به حیث معاون نه، بلکه به حیث نامزد مستقل نامزد خواهم کرد.»
- انوارالحق احدی رييس جبهه ملی نوين افغانستان که يکى از نامزدان احتمالى رياست جمهورى آينده است به پژواک گفته بود: «تلاش می کنم که نامزد مستقل انتخابات آينده رياست جمهورى باشم؛ اما اينکه با کی در اتحاد خواهيم بود، پيش از وقت است؛ اما با دوستان صحبت ها صورت گرفته؛ مگر پيش از وقت است که اعلان کنيم که با اين اتحاد، ما به طرف انتخابات آينده روان هستيم؛ اما طبعاً آرزو دارم که کانديد باشم.»
ازسويى هم سید جواد حسینی سخنگوی جبهه ملی نوین افغانستان، امروز (۱۵ عقرب) در یک نشست خبری در کابل، از نامزدی احتمالی انوارالحق احدی رییس این جبهه در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان خبر داده، گفت: «قبلاً اعلان کرده بود که خود را منحیث نامزد مستقل انتخابات ریاست جمهوری کاندید می کند؛ اما اکنون رایزنی ها در این خصوص وجود دارد که خود را مستقل نامزد کند و یا با کدام تکت انتخاباتی دیگر یک جا شود.»
- شیدا محمد ابدالی نیز یکی از نامزدان احتمالی ریاست جمهوری است که روز گذشته، شماری از بزرگان قومی در کندهار نیز از نامزدی وی حمایت کردند.
در برخی نشست های سیاسی گفته شده که اسدالله خالد رییس پیشین امنیت ملی نیز یکی از نامزدان احتمالی انتخابات ریاست جمهوری می باشد؛ اما وی تا به حال تکت انتخاباتی را تشکیل نداده است.
با اينحال، پژواک تماس هاى مکررى با شوراى حراست وثبات به رهبرى استاد عبد رب الرسول سياف ودفتر حزب جمعيت اسلامى به رهبرى صلاح الدين ربانى داشت تا کانديد مشخص آنها را براى انتخابات رياست جمهورى بداند؛ اما گفتند که فعلا نمى توانند دراين مورد صحبت کنند .
به اساس معلومات کمیسیون مستقل انتخابات؛ انتخابات رياست جمهوری در ٣١حمل ۱۳۹۸، برگزار خواهد شد.

 

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.