کابل (پژواک، ۱۵عقرب ۹۷): جبهه ملی نوین، از ائتلاف بزرگ ملى بيرون شده مى گويد که اختلاف روى چگونگى ساختار حکومت و تاکيد برخى اعضاى ائتلاف بر تشکيل مقام صدارت، سبب بيرون شدن جبهه از اين ائتلاف شده است. 
جبهه ملی نوین افغانستان به عنوان اپوزیسیون حکومت وحدت ملی، در اواخر ماه جدی ۱۳۹۴ با اشتراک شش حزب سیاسی و شماری از نهادهای مدنی اعلام موجودیت کرده است.
در اوايل ماه اسد سال روان، جریان سیاسى تحت نام «ائتلاف بزرگ ملی افغانستان» اعلام موجودیت نمود و مبارزه با نابسامانی ها، معرفی تکت واحد انتخاباتی و تامین شفافیت در انتخابات را از اهداف عمده خود عنوان کرد.
برعلاوه جبهۀ نوين افغانستان، جنبش ملى اسلامى، جمعیت اسلامی، حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان و برخى چهره هاى مطرح شامل اين ائتلاف بودند.
اما سید جواد حسینی سخنگوی جبهه ملی نوین افغانستان، امروز در نشست خبری گفت که جبهه ملی نوین افغانستان، به دلیل داشتن اختلاف نظر با ائتلاف ملی بزرگ افغانستان از این ائتلاف جدا شده است.
او افزود: «جبهۀ نوين افغانستان قصد داشت که با ائتلاف بزرگ ملى همکارى دوامدار داشته باشد، ولى با تاسف اعلام مى کنيم که امروز رابطه خود را با ائتلاف ملى بزرگ رسما قطع مى نماييم. ما از اين موضوع خوش نيستيم و کوشش کرديم که در قبال مسايل انعطافى هم داشته باشيم، ولى اصرار بعضى از اعضاى عمده ائتلاف بزرگ بر تجديد نظر بر ساختار دولت، خصوصا رياست اجرايى دولت در چوکات موافقتنامه اى که ميان رييس جمهور و داکتر عبدالله رييس اجرايى امضا شد بود، تشکيل مقام صدارت با سه معاون و اسرار بر عدم مرکزيت در دولتُ فاصله فکرى نسبتا کلان را بين اعضاى جبهه ملى نوين و ائتلاف ملى بزرگ افغانستان نشان داد که در نتيجه آن فعاليت مشترک ما مثمر نخواهد بود.»
به گفته او، نیاز بود تا نخست ائتلاف بزرگ ملی به ریاست جمهوری می رسید و سپس با کارشناسی بسیار دقیق، ساختار نظام را مورد مطالعه قرار مى داد و سپس یک طرح را برای بهتر ساختن نظام ارایه مى کرد؛ اما قبل از قبل، اتخاذ چنین تصمیم خلاف قانون می باشد.
به گفته وی، تصمیم خارج شدن این جبهه از ائتلاف بزرگ ملی، روز گذشته در شورای رهبری جبهه گرفته شده است؛ اما اعضای جبهه می توانند به شکل انفرادی با ائتلاف بزرگ ملی افغانستان همکاری داشته باشند.
او گفت که انوارالحق احدی، نامزد احتمالى رياست جمهورى، از سوى جبهۀ ملی نوین افغانستان مى باشد.

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.