کابل(پژواک،١٤عقرب ۹۷): بنیاد شفاف انتخابات افغانستان می‌گوید که نیروهای امنیتی، در روند انتخابات به گونۀ مستقیم دخالت کرده و به ناظران این نهاد، اجازۀ ورود به مراکز رايدهی را نداده اند.
نماينده ­هاى بنياد انتخابات شفاف افغانستان(تيفا) موسسه ديدبان شفافيت افغانستان (ايتوا)، موسسه انتخابات آزاد وعادلانه افغانستان(فيفا)، مجمع جامعه مدنى افغانستان(مجما)، مرکز آموزشى حقوق و موسسه بايسکل رانى و بازتوانى براى معلولين افغانستان (ابرار)؛ امروز در نشست خبرى مشترک، روى مشکلات در انتخابات ولسى جرگه صحبت کردند و برخى پيشنهادات براى راه اندازى انتخابات رياست جمهورى را نيز ارايه نمودند.
صُغرا سعادت سخنگوی بنیاد شفاف انتخابات افغانستان دراين نشست گفت: « نیروهای امنیتی، به ‌ویژه پولیس ملی در روز انتخابات بالای سر رأی‌دهنده‌ها ایستاده شدند و آنان را وادار به رأی دادن به نفع یک شخص خاص کردند که در این زمینه اسناد موثق نیز در اختیار داریم.»
انتخابات ولسى جرگه، در ٣٢ ولايت کشور در ٢٨ و ٢٩ ميزان برگزار شد. انتخابات در کندهار، به تاريخ ٥ عقرب انجام شد و قرار است در ولايت غزنى بعدا برگزار گردد. قرار است نتايج ابتدايى انتخابات ولسى جرگه  از ولايات بتاريخ  ٢ قوس وازکابل ١٠ قوس اعلام گردد.
همچنان اين کميسيون اعلام کرده است که انتخابات رياست جمهورى در ٣١ حمل سال آينده برگزار ميشود. 
نهادهای جامعه مدنی و ناظران انتخابات، تمدید انتخابات برای روز دوم رایک امر خلاف قانون خوانده گفتند که اين کارسبب تقلب و بی‌نظمی در این روند شد.
این نهادها از کمیسیون مستقل انتخابات خواست تا در هنگام اتخاذ تصامیم، قوانین و طرزالعمل‌ها را رعایت نماید و نتایج ابتدایی انتخابات مجلس نماینده‌گان را مطابق جدول زمانی اعلام کند.
از جانب دیگر، نعیم اصغری عضو بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان، با ابراز نگرانی از آمادگی‌ها در مورد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، گفت که تقویم کمیسیون در مورد برگزاری این انتخابات ناقص است و باید بازنگری شود.
وی افزود که کمیسیون مستقل انتخابات، باید در مطابقت با قوانین و طرزالعمل‌ها و نیز در هماهنگی با کمیسیون شکایات انتخاباتی، تقویم انتخابات ریاست جمهوری را تنظیم کند.
اصغری بیان داشت که کمیسیون مستقل انتخابات تصامیم سیاسی اتخاذ می‌کند و تلاش دارد تا انتخابات ریاست جمهوری و شورای ولایتی را یکجا برگزار نکند.
این عضو فیفا گفت که فهرست رأی‌دهنده‌ها، باید با همکاری اداره ثبت احوال نفوس و با استفاده از شماره شناس‌نامه‌های واقعی افراد تهیه شود و در این فهرست، نام افراد واقعی درج گردد و نیز در محلات رأی‌دهی نصب شود.
اما اصغری ابراز نگرانی کرد که از لحاظ عملی، تهیه فهرست رأی‌دهنده‌های انتخابات ریاست جمهوری در فصل زمستان، کاری بسیار دشوار است.
از سویى هم نعيم ايوب زاده رييس بنياد انتخابات شفاف افغانستان (تيفا) در اين نشست گفت با درنظرداشت مشکلات متذکره که در انتخابات ولسى جرگه در ماه ميزان رخ داد، کميسيون مستقل انتخابات مکلف است تا قبل از انتخابات رياست جمهوى، در هماهنگى با اداره مرکزى احصائيه، «فهرست واقعى» رايدهندگان را آماده  کند.
به گفته او ضرورى است که پيش از انتخابات رياست جمهورى، ثبت نام راى دهنده گان روى دست گرفته شود تا آن عده کسانى که مى خواهند در انتخابات رياست جمهورى شرکت کنند، نيز ثبت نام شوند.
وى گفت کميسيون مستقل انتخابات مکلف است که در کنار اعلام نتايج انتخابات ولسى جرگه در زمان معين، تاريخ برگزارى انتخابات شوراهاى ولسوالى و شوراى ولايتى و همچنان انتخابات ولسى جرگه ولايت غزنى را مشخص سازد.
وى افزود: «کميسيون بيشتر تصاميم خود را سياسى مى سازد، اينکه انتخابات به تاخير مواجه شود، کدام انتخابت با کدام انتخابات برگزار شود؛ اين بحث، بحث سياسى است، کميسيون مکلف است در چوکات قانون انتخابات؛ انتخابات شوراى ولايتى، شوراى ولسوالى و انتخابات غزنى را برگزار کند، قانون براى کميسيون اين را حکم مى کند؛ اما کميسيون تصاميم سياسى را به خاطر اينکه حکومت وحدت ملى از اول اراده براى برگزارى لويه جرگه نداشت، انتخابات شوراى ولسوالى به تاخيرها مواجه شد، بالاخره کميسيون به بهانه هاى مختلف از انتخابات شوراهاى ولسوالى در انتخابات ولسى جرگه اجتناب ورزيد و حالى هم نمى خواهد که انتخابات شوراى ولايتى را به وقت و زمانش برگزار کند.»
همچنان حبيب الله شينوارى رييس موسسه ديدبان شفافيت افغانستان(ايتوا) در اين نشست گفت که به آموزش هاى مسلکى براى کارمندان کميسيون، توجه جدى شود.
موصوف افزود که در انتخابات، بايد قوانين و طرزالعمل­ها احترام شود.
روشن څيرن رييس مرکز آموزشى حقوق گفت که براى نيروهاى امنيتى، در مورد نقش ناظران و مشاهدين در انتخابات معلومات داده شود و براى شان گفته شود که بايد در اين روند، بيطرفى خود را حفظ کنند.
موصوف از کميسيون شکايات انتخاباتى خواست که مشاهدات و تصميم گيرى خود را بر اساس قوانين، مقررات و طرزالعمل هاى تصويب شده انجام دهد، از شفافيت و شريک سازى معلومات با مردم در باره عملکرد­ها و دستاوردهاى روزانۀ خويش اطمينان دهد.
 قرار است انتخابات ریاست جمهوری، به تاریخ ۳۱ حمل سال آینده برگزار شود. حفیظ ‌الله هاشمی سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات، گفته است که آنان در حال بررسی پیشنهادات احزاب و نهادهای ناظر در زمینه اعلام تقویم انتخابات ریاست جمهوری هستند.

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.