شبرغان(پژواک، ٨ عقرب ٩٧): کارمندان گیرمانده انتخابات در ولسوالی قرقین و منگجک ولایت جوزجان می گویند اگر مسوولین برای انتقال آنها چاره نجویند با صندوق هاى راى تسليم طالبان مى شوند.
این کارمندان به تاریخ ٢٥ میزان به ولسوالی های قرقین و منگجک اين ولايت انتقال داده شده بودند که پس از ختم پروسه رایدهی تا کنون به آنها زمینه برگشت به خانه های شان مساعد نشده است.
بيست تن اين کارمندان در قرقين و ده تن در منگجک در محاصره مخالفين مسلح دولت قرار دارند.   
در این حال برخی از منسوبین نهاد های جامعه مدنی ضمن انتقاد تند از حکومت و مسوولین دفتر ولایتی انتخابات در ولایت جوزجان میگویند وقتی حکومت برای انتقال داعشیان از شبرغان تا کابل طیاره فراهم می کنند روی چی دلیلی در انتقال کارمندان گیر مانده از دو ولسوالی یادشده تعلل می نمایند؟
محمد نعیم یکتن از کارمندان گیرمانده انتخابات در ولسوالی قرقین، ضمن تماس تیلفونی گفت :« اگر مسوولین برای انتقال ما چاره جویی نکنند صندوق های رایدهی و خود را تسلیم طالبان می کنیم .»
او مى گويد که آنها در محاصره طالبان قرار دارد و در این منطقه تنها ساختمان ولسوالی و قوماندانی امنیه به دست نیروهای دولتی قرار دارد.
او گفت : «برای ما در بدل یک روز کار بیست دالر وعده کرده بودند و ما از چهارده روز به اینسو در اینجا قرارداریم و از سه روز به اینسو غذا نخورده ایم، برای تهیه غذا پول در کیسه نداریم و در حالت بدی بسرمیبریم.»
در این حال برخی از منسوبین نهاد های جامعه مدنی ضمن انتقاد از مسوولین ذیربط میگویند اگر برای انتقال این افراد تدابیر لازمه روی دست گرفته نشود برنامه های بزرگ دادخواهی را به راه خواهند انداخت.
عبدالقادر فولاد یکتن از فعالان مدنی گفت:« جالب است حکومت برای انتقال ٢٥٠ تن از داعشیان از ولایت جوزجان به کابل طیاره فراهم می کند که کار شان بازی کردن با خون ملت بود،  ولی به سی تن از کارمندان انتخابات که برای زمینه سازی برگزاری انتخابات به ولسوالی قرقین و منگجک رفته بودند هیچن وع سهولتی فراهم نمی شود.»
به گفته او مسوولین باید در این راستا با جدیت عمل کنند و زمینه برگشت آنها را به خانه های شان مساعد سازند.
فرزین  فهیمی  یکتن از فعالین دیگر مدنی میگوید : «من امروز با یکی از زنانی صحبت داشتم که شوهرش در ولسوالی قرقین گیرمانده است این زن هیچ چیزی به خوردن نداشت و شوهرش نیز با یک پیراهن تنش به ولسوالی قرقین رفته است.»
موصوف خاطر نشان ساخت که کارمندان گیرمانده انتخابات در ولسوالی قرقین در حالت بدی بسر می برند اگر وضعیت به همین منوال ادامه پیدا کند احتمال آن میرود که زمینه برای تقلب مساعد شود و صندوق ها مورد دستبرد قرارگیرد.
نقیب الله  اسحاقزی مسوول دفتر تیفا یا برگزاری انتخابات شفاف در ولایت جوزجان گفت، وضعیت به گونه اى است اگر مسوولین برای انتقال کارمندان گیرمانده اقدامات لازمه را روی دست نگیرند، هیچ کسی در انتخابات ریاست جمهوری حاضر نخواهد شد با دفتر ولایتی انتخابات به صفت کارمند کار کند.
او تصریح کرد که در این راستا دفتر ولایتی انتخابات و برخی از مقامات دولتی مسوولیت دارند تا به این معضل نقطه پایان گذارند.
وی افزود : «اگر مسوولین در قسمت انتقال سی تن از کارمندان گیرمانده تعلل کنند ما برنامه های بزرگ دادخواهی را راه اندازی می کنیم و در این راستا بی تفاوت نمی مانیم.»
ولی حمید الله  بلوچ  ریس دفتر ولایتی کمیسیون انتخابات در ولایت جوزجان می گویدکه برای انتقال کارمندان گیرمانده در ولسوالی های قرقین و منگجک تدابیری روی دست گرفته شده است.
به گفته او فردا تا ساعت دوازده ظهر آنها ذریعه طیاره به شبرغان انتقال داده می شوند.
او مى گويد که برای رفع مشکلات مالی کارمندان یاد شده یک مقدار پول نقد به آنها ارسال شده است تا از آن در قسمت معیشت شان استفاده کنند.

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.