شهرکندهار(پژواک، ۵ عقرب ۹۷): انتخابات ولسی جرگه در کندهار ادامه دارد و با وجود مشکلات تخنیکی، مردم به پيمانه وسیع در آن اشتراک ورزیده اند.
انتخابات ولسی جرگه، هفته گذشته ۲۸ میزان در سراسرکشور راه اندازی شد؛ اما به سبب کشته شدن جنرال عبدالرازق قوماندان امنیه کندهار، تدویر انتخابات دراین ولایت، برای یک هفته به تعویق افتاد و امروز برگزار شده است.
به اساس اعلان کمیسیون مستقل انتخابات، امروز درکندهار مردم از ساعت هفت صبح تا ۴ عصر رای داده می توانند.
قبل ازساعت هفت صبح امروز، هزاران تن در مراکز رایدهی حضور یافته بودند و به سبب برخی مشکلات تخنیکی، روند انتخابات با تاخیرشروع شد.
در شهر و برخی ولسوالی های کندهار، روند رایدهی ساعت هشت و نه صبح و حتی دوازده چاشت آغازشد.
در مرکز رایدهی سیدجمال الدین افغان مربوط ناحیه یازدهم شهر، صبح وقت هزاران تن حاضر بودند، ولی انتخابات درآن، ساعت ۹ آغاز شد.
میوند یکتن از رای دهندگان، به آژانس خبری پژواک گفت که دراین مرکز، مشکل یافتن اسامی رای دهندگان در لیست ها و عدم فعالیت دستگاه بایومتریک موجود بود.
همچنان در مرکز رایدهی صفیه عمه جان شهرک عینو مینه، ساعت ۱۲ چاشت رایدهی آغاز شد، ناظرین موجود درآن جا اذعان می کردند که به سبب دیر رسیدن مواد انتخاباتی این مشکل پیش آمد.
 نسیمه باشنده منطقه متذکره، به پژواک گفت که ساعت ۷ صبح آمده و ۵ ساعت انتظارکشیده است.
همچنان در مرکز رایدهی لیسه ملالی شهرکندهار، سه محل وجود داشت؛ اما در یک محل قشرنسوان رای می دادند و در دو مرکز دیگر رای داده نمی شد.
یک زن رایدهنده که از فاش شدن نامش ابا می ورزید، به آژانس پژواک گفت که برای سه محل یک دستگاه بایومتریک اختصاص داده شده، فلهذا دریک محل روند رایدهی جریان دارد و دو محل دیگر غیرفعال است.
فریده یکتن از کارمندان اناث انتخابات دراین محل نیز به پژواک تایید کرد که یک دستگاه و سه محل اند، از این رو در دو محل روند متوقف است.
در یک مرکز رایدهی زنان مربوط ناحیه سوم شهرکندهار، دستگاه بایومتریک صبح کار می کرد؛ اما بعد از دو ساعت غیرفعال شد.
صفیه نام یکتن از رایدهندگان، به آژانس پژواک گفت که درآن جا بدون بایومتریک، به اساس رویت برچسپ، به مردم اجازه داده شد تا رای دهند.
در زیری، پنجوایی و برخی ولسوالی های دیگرنیز راجع به رسیدن ناوقت مواد انتخاباتی و برخی مشکلات تخنیکی دیگر شکایاتي ثبت شده است.
یکتن از باشندگان ولسوالی زیری طی تماس تیلیفونی، به پژواک گفت که در یک مرکز رایدهی زورمندان کوچی ها، مردم را به رای دادن به یک نامزد ترغیب می کردند.
برخی مردم شاکی بودند که در ولایت کندهار، شماری از ناظرین زن، زنان رایدهنده را فریب می دهند و جهت رای دادن به نامزدان ويژه، آنها را تشویق می کنند.
اما با وجود مشکلات، ده ها هزار تن درانتخابات امروز کندهار اشتراک ورزیده و این روند ادامه دارد.
عبدالهادی یکتن از موسفیدان که درناحیه دوم شهرکندهار رای داده، به پژواک گفت که درآن جا هیچ مشکل تخنیکی وجود نداشت و به خیلی آسانی رای خود را استعمال کرد.
داکترنعمت الله وردک مسؤول دفترکمیسیون مستقل انتخابات در ولایت کندهار، به پژواک تایید کرد که در برخی مناطق مشکلات تخنیکی وجود داشت.
موصوف علاوه کرد از هر محل که شکایت راجع به مشکل تخنیکی صورت گیرد، کارمندان تخنیکی خود را به آن اعزام می کنیم وتلاش می ورزیم تا مشکل رفع شود.
ازجانب دیگر عبدالحنان منیب والی سرپرست با شماری مسئولین، ازبرخی مراکز دیدن کرد و بر حل مشکلات تخنیکی توصیه کرد.
موصوف اطمینان سپرد که  مشکلات تخنیکی و غیره موجود در روند انتخابات را به وقت معین آن از بین خواهد برد.
ازکندهار برای ولسی جرگه ۱۱۲تن کاندید شده اند که ۱۲ زن نیز درآن شامل اند.
کمیسیون مستقل انتخابات می گوید که به سطح کندهار ، جهت اشتراک درانتخابات ۵۶۷ هزار تن ثبت نام کرده اند که از آن جمله ۷۳ هزار شان را زنان احتوا می کنند.
برای رایدهندگان ۱۷۲ مرکز ایجاد شده که در کُل دارای ۱۱۱۲ محل زنانه و مردانه می باشد، از جمع مراکز متذکره ۴۰ مرکز در شهر کندهار و ۲۶ مرکز در ولسوالی سپین بولدک واقع اند.

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.