شبرغان(پژواک، اول عقرب ٩٧): شماری از باشنده گان معترض ولسوالی آقچۀ جوزجان ادعا دارند که به دلایل نامعلوم، در مناطق ترکمن نشین این ولایت تامین امنیت صورت نگرفته بود و انتخابات برگزار نشده است.
ده ها تن از باشنده گان معترض ولسوالی آقچه، با اجتماع در برابر مقام ولایت جوزجان، می گویند با آن که ولسوالی قوش تپه در محاصره طالبان قرار دارد، انتخابات برگزارشده است؛ اما در ولسوالی های فیض آباد، مُردیان و آقچه که ساحات ترکمن نشین اند، انتخابات برگزار نشده است.
بادام گل یک تن از باشنده گان ولسوالی آقچه به آژانس خبری پژواک گفت که بنابر دلایل نامعلوم، در مناطق ترکمن نشین ولایت جوزجان انتخابات برگزار نشده و حکومت مکلف است تا زمینه مشارکت را برای باشنده گان این مناطق فراهم سازد.
موصوف افزود: «ما از دولت می خواهیم که برای ما زمینه سازی کند، تا ما رای خود را به نفع کاندید مورد علاقه خود استفاده کنیم.»
مُخی بای دیگر باشنده ولسوالی آقچه گفت که با وجود ناامنی در ولسوالی قوش تپه، انتخابات در آن جا صورت گرفت؛ اما در ولسوالی های ترکمن نشین، برای لحظات محدود مراکز رای دهی به روی مردم باز شد و دوباره بسته گردید.
وی افزود: «دولت در تامین امنیت مراکز رای دهی و مردم، در این ولسوالی ها کوتاهی و به حق مردم ترکمن جفا کرده است و این امر سبب شد تا مردم حق مشارکت در انتخابات محروم شوند و اگر دولت به خواست ما پاسخ مثبت ندهد، دامنه اعتراضات خود را گسترش می دهیم.»
محمد کمال یکی دیگر از باشنده گان آقچه گفت: «مردم ترکمن در ولایت جوزجان بیشترین نفوس را تشکیل می دهند؛ اما در انتخابات در برابر آن ها حق تلفی شده است.»
کمال اضافه کرد: اگر برای گشایش مراکز رایدهی در ساحات ترکمن نشین تجدید نظر صورت نگیرد، اعتراضات ما ادامه خواهد داشت.
مولوی لطف الله عزیزی والی جوزجان، با حق به جانب دانستن اعتراض کننده گان گفت: «من در روز انتخابات به نیروهای امنیتی هدایت دادم، تا امنیت مراکز رایدهی را در ولسوالی آقچه تامین کنند و مراکز دوباره به روی مردم باز شود؛ اما وضعیت بعداً طوری شد که دست­کم ٢٠ تن در اثر اصابت راکت و هاوان مجروح شدند.»
موصوف افزود که در ولسوالی آقچه، حدود ١٢ هزار تن جهت مشارکت در انتخابات ثبت نام کرده بودند، ١٢٠٠ تن توانستند در پروسه رای دهی شرکت کنند.
وی ابراز امیدواری کرد که دفتر مرکزی کمیسیون انتخابات، مشکلات مردم ولسوالی آقچه را مورد غور و بررسی قرار داده و زمینه رای دهی را فراهم سازد.
اما حمید الله بلوچ ریس دفتر ولایتی کمیسیون مستقل انتخابات درجوزجان گفت: «ما در ولسوالی آقچه و ساحات دیگر ولایت جوزجان، در ٥٣ مرکز رایدهی انتخابات برگزار نمودیم؛ در ولسوالی آقچه ساعت هفت صبح مراکز رای دهی گشایش یافت و تا ساعت دوازده ظهر صدها تن از باشنده گان این ولسوالی در انتخابات شرکت کردند.»
به گفته او، اوضاع امنیتی در دو مرکز رای دهی در اثر فیر سلاح های ثقیله مخالفین مختل شد و کمیسیون ناگزیر شد، تا این مراکز را مسدود سازد.
وی علاوه کرد که از جمع کسانی که برای مشارکت در انتخابات ثبت نام کرده بودند، تنها حدود ده درصد از رای دهی بازمانده اند.
موصوف افزود: «ما تقاضای مردم آقچه را با دفتر مرکزی شریک ساختیم و هدایت مقامات ذیصلاح چنان بود هر مرکزی که در روز انتخابات تا ساعت یک بعد از ظهر به روی مردم گشایش نیافته است، می تواند در آن محلات انتخابات   در روز بعد برگزار شود.»
رییس دفتر ساحوی کمیسیون انتخابات در جوزجان گفت، به دلیل این که مراکز رای دهی ساعت هفت صبح در آقچه باز شده بود، شامل این پروسه شده نمی توانست.

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.