کابل (پژواک، ۳۰ میزان ۹۷): میزان تخمین شده اوسط برخی منابع نشان می دهد که در کابل، شاید یک نامزد مرد، با کسب دست کم ۲۵۰۰ رای و کاندید زن با داشتن ۱۴۰۰ رای به ولسی جرگه راه یابد.
انتخابات ولسی جرگه، بدون ولایت های کندهار و غزنی در سراسر کشور، به تاریخ ۲۸ و ۲۹ میزان برگزارشد، که درشهرکابل و ولسوالی های آن درمجموع ۵۰۳ مرکز رایدهی ایجاد شده بود.
ازجمع ۲۵۰ کرسی ولسی جرگه، ۳۳ کرسی برای ولایت کابل تخصیص داده شده است، ازجمله ۳۳ کرسی متذکره ۹ کرسی برای زنان اختصاص داده شده اند.
اما به ۳۴ کرسی متباقی، مردان و زنانی راه می یابند که نسبت به ديگران آرای بیشتری را کسب کرده اند.
به اساس معلومات کميسیون انتخابات، درکابل مجموعاً بیش از ۶۳۲ هزارتن برای اشتراک در انتخابات ثبت نام کرده بودند.
اما عبدالعزیز ابراهیمی معاون سخنگوی کميسیون انتخابات گفت معلومات ابتدایی حاکیست که درکابل نزدیک به یک میلیون تن رای داده اند، برخی منابع رای استعمال شده را از این رقم کمتر عنوان می کنند.
همچنان منابع متذکره تخمین می کنند که درکابل، بيشترین رقم رای مردان تا به حدود ۱۰ هزار و از زنان الی ۶ هزار خواهد رسید.
 حبيب الله شینواری رییس نهاد ناظر برانتخابات افغانستان ( ایتوا)، به آژانس خبری پژواک گفت که به سبب مدیریت ضعیف کمیسیون مستقل انتخابات و برخی مشکلات ديگر، بسا مردم که برای اشتراک در انتخابات ثبت نام کرده بودند، از رای دادن محروم شدند.
نامبرده همچنان گفت که دستگاه های بايومتریک در برخی مراکز از کار افتاده بود، فهرست رای دهندگان به برخی مراکز نرسیده بود و به برخی مراکز فهرست غلط ارسال شده بود، که در پی آن برخی مردم برای داده نتوانستند.
به قول مسئول متذکرۀ نهاد ناظر، نظر به مشکلات یادشده، ممکن از حوزه انتخاباتی کابل، حدود ۷۰۰ هزار تن رای داده باشند و متباقی دیگر، از حق رای خود بی بهره شده باشند.
نامبرده با درنظرداشت  این وضعیت، تخمین می کند که شاید برخی نامزدان مرد، تا ده هزار رای را کسب کند؛ اما ازاینکه آرا درکابل ميان ۸۰۴ کاندید تقسیم می شوند، ممکن یک نامزد مرد، با کسب دست کم ۲۰۰۰ رای، کرسی ولسی جرگه را از آن خود کند.
به قول او، ممکن درکابل نامزدى هم وجود داشته باشد که رقم آرای وی از ده ها رای تجاوز نکند.
قرار تخمین شینواری، شاید درکابل کاندیدان زن وجود داشته باشند که تا شش هزار رای را کسب نمایند؛ اما شاید نامزدان نسوان دست کم با حصول یک هزار رای هم به ولسی جرگه موفق شوند.
آدم خان سيرت کارشناس مسایل انتخابات و کارمند پیشین کميسیون انتخابات گفت که درکابل از جمع بیش از یک عشاریه شش ميلیون افرادى که برای اشتراک در انتخابات ثبت نام کرده اند، ممکن نزدیک به ۵۰۰ هزار شان رای داده باشند.
نامبرده گمان دارد که بسا افراد به علت عدم گشایش برخی مراکز رایدهی و نبود فهرست رایدهندگان رای نداده باشند.
سیرت گفت افرادى موجود اند که رای سفید داده اند، شماری در فهرست طولانی کابل، اسامی نامزدان شان را نیافته اند و یا به سبب نشانی کردن نادرست، آرای شان باطل شده باشد.
به باور وی،  نظر به مشکلات یادشده و اینکه آرا درکابل میان صدها نامزد تقسیم می شود، ممکن هیچ نامزد مرد، بیش از شش هزار و نامزد اناث، اضافه از چهار هزار رای را کسب نکند.
وی تخمین می زند که در کابل، کاندید مرد با کسب حدود ۳۰۰۰ رای و کاندید زن نزدیک به ۱۹۰۰ رای وارد ولسی جرگه شود.
هر دو تن متذکره، درمورد منابعى که برخی نامزدان را پیشتاز عنوان می کنند، می گویند که از جهت تخنیکی یک پیشبینی نادرست است؛ زیرا تاکنون چنين ارقامى به دست نیامده که به اساس آن تخمین کاندیدان پيشتاز صورت گیرد.

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.