کابل (پژواک، ٣٠ ميزان ٩٧): برخى احزاب سياسى، اشتراک گستردۀ مردم در انتخابات را ستايش مى کنند؛ اما مى گويند انتخابات با تقلب گسترده همراه بود و بايد آراى رايدهنده گانى باطل شود که شامل سيستم بايومتريک نشده اند.
انتخابات ولسى جرگه، در ٢٨ ميزان آغاز شد و در برخى مناطق کشور ديروز نيز ادامه داشت.
قرار بود تمام رايدهنده گان از طريق سيستم بايومتريک ثبت شوند؛ اما گزارش هايى وجود دارد که در برخى مراکز رايدهى، دستگاه هاى بايومتريک مشکل تخنيکى داشت و در اين مراکز انتخابات بدون اين سيستم برگزار شد.
امروز نماينده گان شمارى از احزاب سياسى به شمول حزب اسلامى، جمعيت اسلامى، محاذ ملى اسلامى، جنبش ملى اسلامى افغانستان، افغان ملت و غيره در يک نشست خبرى مشترک در کابل شرکت کردند.
خان محمد وحدت نماينده جنبش ملى، اعلاميه اين احزاب را به خوانش گرفته گفت که احزاب سياسى افغانستان از حضور گرم و پرشور مردم افغانستان در انتخابات ٢٨ ميزان تقدير و تمجيد مى کنند و آن را موفقيتى براى مردم و اصل مردم سالارى مى دانند.
وى افزود:«اما تاسف فراوان بايد خاطر نشان ساخت که جريان انتخابات در سراسر کشور با مشکلات، بى نظمى­ها و تقلبات تعمدى همراه بود که شفافيت، مشروعيت و اعتبار انتخابات ٢٨ ميزان را به شدت زير سوال برده است.»
به گفته او در بسيارى مراکز وسايل بايومتريک کامل نبود، آموزش لازم به کاربران دستگاه هاى بايومتريک داده نشده بود، دستگاه هاى بايومتريک ناقص بود و يا به بعضى مراکز نرسيده بود، ليست راى دهندگان که قبلا تهيه شده بود، جا به جا و دست کارى شده بود.
موصوف گفت: «درانتخابات ٢٨ و ٢٩ ميزان سيستم بايومتريک راى دهندگان، در اکثريت مراکز راى دهى، هدفمندانه به منظور زمينه سازى تقلب استفاده نشده است، از اين رو احزاب سياسى افغانستان نتايج انتخابات مراکز راى دهى را که در آنها راى به شيوۀ بايومتريک نبوده فاقد اعتبار مى داند.»
همچنان نادر حساس عضو حزب افغان ملت در اين نشست گفت: «احزاب سياسى مى خواهند که راى همان مراکزى که از طريق سيستم بايومتريک ريخته نشده اند، بايد لغو اعلان شود.»  
موصوف افزود که احزاب افغانستان مشکلات در روند انتخابات، از جمله تاخير در گشايش مراکز و عدم گشايش تعدادی از مراکز راى دهى در ٢٨ ميزان را کارى پلان شده و در راستاى مهندسى انتخابات مى دانند.
به گفته او به دليل تاخير در گشايش مراکز و بسته ماندن برخى مراکز، صدها هزار تن از دادن راى محروم شده اند.
همايون جرير عضو ارشد حزب اسلامى گفت: «احزاب سياسى و مردم افغانستان انتظار دارند که کميسيون مستقل انتخابات در برابر اين همه تخطى هاى بزرگ جوابگو باشد و جواب بدهد که چرا اين همه تقلب و چرا اين همه تخطى انتخاباتى؟»  
عبدالعزيز ابراهيمى معاون سخنگوى کميسيون مستقل انتخابات گفت که ممکن در برخى موارد تقلب شده باشد که بررسى مى شود و از طريق کميسيون شکايات انتخاباتى به رسيدگى مى شود.
اما او ادعايى که انتخابات مهندسى بود، رد کرده گفت هر کسى که چنين ادعايى داشته باشد، بايد آن را مستند سازد.
وى درمورد خواست احزاب سياسى مبنى بر ابطال آرايى که از طريق سيستم بايومتريک ريخته نشده، گفت که هر دو نوع راى (رايى که از طريق سيستم بايومتريک بوده و غير اين سيستم) براى کميسيون انتخابات قابل اعتبار مى باشد و کميسيون آرايى را باطل نمى سازد که بيرون از سيستم بايومتريک استفاده شده است.
به اساس معلومات وى ٩٢ درصد آرا‌ء از طريق سيستم بايومتريک و متباقى به شيوۀ غير بايومتريک ريخته شده است.

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.