هرات (پژواک، ٦میزان ٩٧): شماری از فعالان زن و نامزدان ولسی جرگه، وضعیت نابسامان امنیتی در هرات را یک چالش برای حضور زنان در انتخابات دانسته می گویند که اگر شرایط امنیتی بهتر نشود، برخی زنان از رای دادن محروم می شوند.
هرات در غرب کشور با داشتن بیش از ١،٩ میلیون سکنه پس از کابل، در ردیف ولایاتی قرار دارد که بیشترین نماینده را در ولسی جرگه دارد. براساس سهمیه بندی که به تناسب نفوس صورت گرفته است، مردم هرات ١٧ نماينده به شمول پنج زن را از طریق انتخابات به ولسی جرگه می فرستند.
بر اساس معلومات دفتر ساحوی کمیسیون مستقل انتخابات در هرات، در انتخابات پیش رو ١٦١ تن به شمول ٢٨ زن، خود را برای احراز کرسی در ولسی جرگه از این ولایت نامزد نموده اند و بیش از ٥٥٠ هزار رای دهنده در هرات برای مشارکت در انتخابات ثبت نام نموده اند که بیش از ٢٤٧ هزار تن آنان را زنان تشکیل می دهند.
احمد شاه قانونی رييس دفتر ساحوی كميسيون مستقل انتخابات در هرات، به آژانس خبری پژواک گفت كه مشارکت زنان در انتخابات، شفافیت روند را تقویت می بخشد؛ زیرا مردم مطمئن می شوند که این برنامه ملی بوده است.
موصوف، تهدیدات امنیتی و اجازه ندادن برخی خانواده ها را به زنان جهت اشتراک در انتخابات یک چالش دانسته می گوید که سهولت های لازم در روز انتخابات برای زنان در نظر گرفته شده است.
او گفت که در انتخابات گذشته، در هر مرکز رای دهی دو محل رای دهی وجود داشت؛ اما در انتخابات پیش رو در هر مرکز رای دهی، سه - سه محل برای مردان و زنان به طور جداگانه اختصاص داده شده است و برای مصئونیت زنان، پولیس زن نیز توظیف می شوند.
قانونی افزود که ولسوالی های كشک كهنه، رباط سنگی، زاول، پشت كوه، فرسی و ادرسكن، با تهديدات امنيتی مواجه اند و احتمال مسدود شدن برخی مراکز در این ولسوالی ها قابل پیش بینی است.
به گفته او، هرات دارای ٤٦١ مركز رای دهی می باشد؛ اما بعد از بررسی های نهادهای امنيتی از چگونگی سطح تهديدات، رقم دقیق مراکز فعال رای دهی مشخص خواهد شد.
همزمان با نزدیک شدن آماده گی ها برای کارزارهای انتخاباتی؛ وضعیت نابسامان امنیتی و گسترش ناامنی ها در برخی ساحات هرات، شماری از فعالان زن و نامزدان ولسی جرگه را نگران ساخته و در هالۀ ابهام قرار داده است.
آنان می گویند که اگر حکومت شرایط رای دهی را برای زنان فراهم نکند، شماری از بانوان در سرتاسر کشور به شمول هرات، از حق رای شان محروم خواهند شد.
وحیده صمدی قلم یکی از فعالین زن در هرات، به آژانس خبری پژواک گفت که پیروی از سنن در بیشتر ساحات دوردست در هرات، سبب شده تا زنان نتوانند از حق رای خود استفاده کنند.
به گفته او، آگاهی دهی ازحقوق و وجایب زنان، یک امر ضروری است و در قدم نخست باید همچو برنامه ها ازسطح روستاها آغاز شود تا مردم مانع مشارکت زنان در پروسه های ملی نشوند.
موصوف افزود: «من پیشنهاد می کنم که در روز انتخابات، فضای امن و مناسب برای بانوان در نظر گرفته شود تا آنان بتوانند به راحتی بتوانند رای خود را استعمال کنند.»
وی علاوه کرد که با ایجاد مراکز بیشتر رای دهی برای زنان، به مردم اطمینان داده شود که هیچگونه خطری آنان را تهدید نمی کند و می توانند با خاطر آرام در انتخابات شرکت کنند.
او با ابراز نگرانی از تلاش برخی افراد زورمند جهت دور نگهداشتن نامزدان زن از صحنه، چالش های امنیتی، دخالت برخی ازهواداران نامزدان درروند انتخابات، دخالت مستقیم بزرگان منطقه گفت که دولت باید پیش از فرارسیدن روز انتخابات، برنامۀ بنیادی برای حل این چالش ها روی دست بگیرد.
ملالی علوی یکی دیگر ازفعالان مدنی هرات گفت که کمیسیون انتخابات، باید مراکز رای دهی را نزدیک مناطق مسکونی ایجاد نماید و کارکنان اناث آن را نیز از همان مناطق استخدام کند.
وی افزود که کمیسیون انتخابات در روز انتخابات برای افرادی که از اطراف شهر برای رای دهی به مرکز شهر می آیند، باید وسيلۀ حمل ونقل در نظر بگیرد؛ تا افراد مسن و معلول بتوانند از حق رای شان استفاده کنند.
به گفته او، در روز انتخابات در محلات رای دهی، باید نیروهای بیشتر امنیتی مخصوصاً پولیس زن توظیف شوند.
علوی همچنان گفت: «تهدیدات امنیتی، مهم ترین چالش فرا روی رای دهنگان است، حملات انتحاری اخیر در نقاط مختلف کشور، عدم حاکمیت حکومت در برخی مناطق هرات، سبب عدم حضور مردم به خصوص زنان شده است.»
یاسمین عزیز یکی از فعالان حقوق زن در هرات، نیز تهدیدات امنیتی را از چالش های بزرگ در برابر زنان می داند و از نهادهای امنیتی می خواهد که تا روز برگزاری انتخابات، در راستای تامین امنیت شهروندان تلاش های بیشتر نمایند.
به گفته او عالمان دین، بحث مشارکت زنان در انتخابات  را در خطبه های نماز جمعه بگنجانند تا طالبان مانع رفتن زنان به پای صندوق های رای نشوند.
شیرین شهابی یکی از نامزدان انتخابات در هرات، تهدیدات امنیتی را بزرگترین چالش در برابر رای دهنده‌ گان به ویژه زنان می داند و به این باور است که اگر در آستانۀ برگزاری انتخابات، تهدیدات امنیتی افزایش یابد، بیشتر خانم ها از رفتن به پای صندوق رای دهی، دست خواهند کشید.
او، با آنکه بر مشارکت گستردۀ بانوان در روز انتخابات تاکید کرد؛ اما گفت که تدابیری برای جلوگیری از ازدحام مردم در مراکز رای دهی گرفته نشده و سهولت هايی نیز چون نزدیک بودن مراکز رای دهی به خانه های مسکونی، درنظر گرفته نشده است.
بانو شهابی در حالی از نامناسب بودن شرایط رای دهی برای زنان ابراز نگرانی کرد که شماری از بانوان در هرات مدعی اند که حکومت، سهولت های لازم را برای اشتراک بیشتر زنان در انتخابات مساعد نمی کند.
لیدا یکی از بانوان درهرات به پژواک گفت: «من فکر می کنم دولت آن قدر امکانات را برای سهولت زنان در انتخابات روی دست نمی گیرد، اگر نه باید مراکز رای دهی را در مناطق مسکونی ایجاد کند؛ تا همه زنان بتوانند در انتخابات اشتراک کنند.»
یگانه یکی از بانوان  ديگرهراتی نیز از نبود سهولت های لازم برای زنان در انتخابات پیش رو ابراز نگرانی کرده گفت که بیشتر خانواده ها به خاطر صف های طولانی زنان، در کنار مراکز رای دهی آن هم در جاده ها، خانم های خود را از رفتن به پای صندوق های رای باز می دارند.»
موصوف افزود: «متاسفانه در انتخابات گذشته، زنان ساعت ها در کوچه ها صف می بستند و به خاطری که بسیاری از خانواده ها سنتی هستند، دوست ندارند زن های شان در کوچه و در بیروبار رفت و آمد مردها ایستاد بمانند.»
او از دولت خواست مراکز رای دهی را برای زنان را در مکان های وسیعی که فقط زنان باشند، در نظر بگیرد.
از سویی هم، سوسن بهبودزاده یکی دیگر از نامزدان در هرات، گفت که تا اکنون حکومت هیچ سهولتی را برای زنان فراهم نکرده است.
موصوف، رقابت های ناسالم بیشتر نامزدان مرد را از چالش های بزرگ در برابر نامزدان زن دانسته تاکيد کرد که برخی از نامزدان مرد، با شیوه های مختلف تلاش دارند که خود را به ولسی جرگه برسانند.
عبدالاحد ولی زاده سخنگوی پولیس هرات، از تامین امنیت روند انتخابات به ویژه روز برگزاری انتخابات خبر داد و گفت که براساس پلان، نیروهای امنیتی به گونه مشترک در تمام بخش های شهر و ولسوالی ها و مراکز انتخابات مؤظف خواهند شد و هیچ چالشی در این راستا وجود ندارد.
این در حالی است که غفور جاوید سخنگوی وزارت دفاع ملی، در (۲میزان)  در یک نشست خبری در کابل گفت که نیروهای امنیتی افغان، اقدامات پیشگیرانه برای تامین امنیت انتخابات را روی دست دارند.
موصوف افزود: «ما به مردم اطمینان می دهیم که برای عملی شدن این پروسۀ ملی و دموکراتیک، امنیت کاملا تامین است و افغان ها می توانند با آرامی در انتخابات شرکت کنند.»

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.