اعضای ولسی جرگه از آغاز دور تازۀ گفتگوهای صلح استقبال کردند

کابل (پژواک، ۲۱جدی۹۴): برخی اعضای ولسی جرگه، ضمن استقبال از آغاز دور تازۀ گفتگو‌های صلح با میانجیگری امریکا و چین در پاکستان، خواهان حضور نمایندگان ولسی جرگه در این گفتگوها شدند.
لالی حمیدزی نماینده مردم کندهار،  امروز در نشست عمومی ولسی جرگه گفت: «اراده قوی برای آوردن صلح در کشور به وجود آمده است؛ این(اراده) در حکومت قبلی وجود نداشت، قبلا زمینه برای گفتگو‌ها مساعد نبود؛ اما فعلا مساعد است.»
وی افزود که در گذشته، گفتگو‌های صلح با پاکستان صورت گرفته؛ اما اکنون امریکا و چین می‌توانند بر پاکستان فشار بیاورند تا از نفوذی که بر طالبان دارد، استفاده کرده و این گروه را به صلح و دست کشیدن از خشونت وادار سازد.
حمیدزی افزد: «چند پارچگی در سطح رهبری طالبان و میانجيگری امریکا و چین و آوردن فشاربالای پاکستان، نویدی است که ما را به صلح می‌رساند. "
ریحانه آزاد، نماینده مردم ارزگان نیز گفت که حکومت افغانستان در این دور از گفتگوهای صلح، باید اجندایی را ترتیب نماید که نتیجه آن حداقل تا ماه حمل مشخص گردد.
به گفته وی، فشار چین و امریکا بر پاکستان و مدیریت درست این گفتگوها از سوی افغانستان،  صلح و ثبات را در کشور تامین خواهد کرد.
به باور خانم آزاد،  صلح هنگامی در افغانستان تامین خواهد شد که پاکستان مجبور شود از پشتیبانی جنگ در افغانستان دست بردارد و با برنامه صلح، به صورت صادقانه همکاری کند.
با وصف این، این عضو ولسی جرگه، پراکندگی میان رهبری طالبان را برای گفتگوهای صلح مشکل آفرین خواند و خاطر نشان کرد که حکومت افغانستان، باید بخاطر تامین صلح به صورت جدی کار کند.
ریحانه آزاد نیز تاکید کرد که در نشست چهارجانبه گفتگوهای صلح که امروز در پاکستان برگزار می شود، باید نمایندگان ولسی جرگه نیز حضور می داشتند.
احمد بهزاد نماینده مردم هرات نیز گفت که بنیاد رسیدن به صلح و ثبات، حل و فصل اختلافات و منازعات با پاکستان است.
به گفته وی، تا زمانی که کارخانه های تروریست پروری در پاکستان تعطیل نشود، جنگ ادامه خواهد یافت و تامین صلح بعید خواهد بود.
بهزاد افزود: "حکومت افغانستان مکلف است که با گذاشتن هرقدم در مورد روند صلح، نمایندگان و مردم افغانستان را در جریان قرار دهد و حتی باید هیئتی از ولسی جرگه در این گفتگو‌ها حضور داشته باشد."
این عضو ولسی جرگه تصریح کرد که افغانستان در عین حال، باید از امریکا و چین بخواهد بر گروه هایی که برآنان نفوذ دارند، فشار بیشتری وارد سازند و حتی علیه آنان عملیات مشترک صورت بگیرد.
به تازگی، محمد اشرف غنی رئیس جمهور گفته است که دولت افغانستان، بر آن طالبانی که به روند صلح نپیوندند و جنگ را ادامه دهند، فشار نظامی بیشتری خواهد آورد و افزون برآن، توافق صورت گرفته است که  دولت افغانستان و دولت پاکستان، روی یک مکانیزم برای مبارزه مشترک و هماهنگ علیه این گروه‌ها کار کنند.

 

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.