د زابل د ولايتي شورا او دولتي ادارو ترمنځ همغږي پر خدماتو مثبت اغېز کړی

قلات (پژواک، ٢٧عقرب٩٤): برخى اعضاى شوراى ولايتى و باشندگان ولايت زابل مى گويند که نسبت به سالهاى گذشته، شوراى ولايتى اين ولايت کارهاى قابل توجهى انجام داده است.
به گفتۀ آنها، هماهنگى ذات البينى، توجه به موقع به مشکلات موکلين و نزديکى روابط مردم با دولت، بخش هايى اند که وکيلان شوراى ولايتى در آن موفق بوده اند.
وکلاى شوراى ولايتى مى پذيرند که تعهدات سپرده شده به مردم در جريان انتخابات، عملى نشده؛ اما علاوه ميکنند که مشکلات امنيتى، عدم ارادۀ قوى جهت پيشبرد امور در دولت و تغييرات به سطح ولايتى، مواردى اند که جلو برخى کارهاى آنها را گرفته است.
باشندگان اين ولايت نيز مى گويند که مشکلات زياد است، بايد شوراى ولايتى کار بيشتر انجام دهد و بر دولت فشار وارد نمايد تا مشکلات موجود را زودتر حل کند.
اخترمحمد باشندۀ ولسوالى ميزان زابل گفت که وکيلان شوراى ولايتى، درکارها جدى اند و زمانيکه نزد شان مراجعه شود، کارها را زودتر حل مى نمايند.
نامبرده علاوه نمود: "دريک اداره کارم بند بود، امروز به صبح بهانه مى کرد، به دفتر شوراى ولايتى رفتم، آنها به رييس دفتر ادارۀ متذکره تيليفون کردند و کارم را همان روز تمام نمود."
به گفته موصوف؛ اميد مردم صرف به سوى  شوراى ولايتى است و بايد شوراى ولايتى غرض جلوگيرى از فساد در ادارات دولتى تلاش هاى خود را بيشتر سازد.
اخترمحمد گفت: "به وکلاى پارلمان دسترسى نداريم و نزد مسوولين حکومت رفته نمى توانيم، تنها اداره اى که به آن چشم انتظار داريم شوراى ولايتى است."
حبيب الله يکتن از باشندگان مرکز ولايت، به آژانس خبرى پژواک گفت که شوراى ولايتى راه عمدۀ ارتباط ميان دولت و مردم است.
نامبرده افزود گرچه شوراى ولايتى نسبت به سالهاى قبل خوب شده؛ اما هنوزهم مشکلات اساسى مردم به جايش باقى است و بايد به آن توجه صورت گيرد.
قرار اظهارات نامبرده، فساد در ادارات دولتى موجود است؛ کارهاى بازسازى تقريبا متوقف اند و مردم از بى کارى رنج مى برند، ولى وکيلان شوراى ولايتى مصروف  مسايل کوچک اند.
حبيب الله افزود: "چوک شهر قلات طى دو سال گذشته نيمه تمام مانده؛ اما شوراى ولايتى از آن بازپرسى نکرد، بيشتر از نصف مکاتب مسدود است، بى کارى با گذشت هر روز افزايش مى يابد؛ وکيلان بايد به اين موضوعات خيلى توجه کنند."
گرچه اوايل سال گذشته، دولت صلاحيت نظارت برکارهاى ادارات دولتى را از شوراهاى ولايتى گرفت؛ اما بعداً اعضاى شوراى ولايتى دست به تظاهرات زدند، در نهايت رييس جمهور طى فرمانى به آنها يک سلسله صلاحيت ها را تفويض نمود.
نمايندگان شوراى ولايتى مى گويند که با استفاده از اين صلاحيت، نظارت بر ادارت دولتى را افزايش داده تا جلو فساد گرفته شود.
محمد داوود گلزار عضو شوراى ولايتى زابل، به پژواک گفت که در پى تلاشهاى جلوگيرى از فساد، برخى رييسان دولتى از وظايف سبکدوش گرديده و به څارنوالى معرفى شده اند.
نامبرده علاوه کرد که درمورد فساد برخى ادارات دولتى ديگر نيز اسنادى راتهيه کرده و تلاش مى ورزند تا آنها از مجراى قانون مجازات شوند.
قرارگفتۀ موصوف، به سبب مشکلات امنيتى و عدم قاطعيت در اجراآت دولت، نتوانسته اند که به تمام خواسته هاى موکلين خود به موقع پاسخ دهند.
گلزار علاوه کرد که سفرها به ولسوالى ها، ايجاد شوراهاى مشورتى با سران قوم و جوانان، نظارت از پروژه ها و ادارات دولتى و تقويت هماهنگى ميان دولت و مردم، از دستاوردهاى مهم محسوب مى شوند.
نامبرده از مردم خواست که بايد درعرصۀ جلوگيرى فساد و صلح همراۀ آنها کمک نمايند.
محمد انور اسحاقزى والى زابل که در جريان گزينش هيئت ادارى شوراى ولايتى با پژواک صحبت مى کرد، گفت که از کارهاى شوراى ولايتى راضى است.
موصوف علاوه کردکه سال گذشته در نزديک ساختن مردم، جلوگيرى از فساد، امنيت و نظارت اعضاى شوراى ولايتى همکارى کرده اند.
والى افزود که شوراى ولايتى، بايد تلاش هايش را بيشتر سازد؛ زيرا مشکلات زياد بوده و به کار زيادتر نياز است تا خواسته هاى مردم به گونۀ درست برآورده شود.
قرار گفتۀ موصوف، شوراى ولايتى منحيث ارگان مهم دولت در بخش هاى زياد نقش دارد و آنها نيز در اکثر عرصه ها همراۀ آن مشوره مى نمايد.
شوراى ولايتى زابل ٩ عضو دارد که ٢ عضو آن خانم و ٢ عضو آن مرد اند؛ اما باشندگان اين ولايت و اعضاى شوراى ولايتى، اين رقم را به تناسب نفوس اين ولايت کم عنوان مى نمايد.
وکيلان شوراى ولايتى مى گويند که زابل ازجملۀ ولايات وسيع است و آنها نمى توانند به همه مناطق در يک وقت توجه نمايند؛ زيرا نياز است تا رقم اعضاى شوراى ولايتى افزايش يابد.
نسيم هوتک
اېډېټ: جاوېد هميم کاکړ
فطري
عزيزى
ترجمه : ممنون

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.