چارواکي : د هلمند په مرکزي سيمو کې جګړه د مهار کېدو په حال کې ده

لشکرگاه (پژواک، ٣عقرب٩٤): مسوولين امنيتى هلمند مى گويند که جنگ در مناطق مرکزى اين ولايت درحال مهار شدن است؛ اما رييس شوراى ولايتى مى گويد که به اين جنگ بايد توجه جدى مبذول گردد.
چند روز پيش طالبان مسلح، منطقۀ باباجى مربوط مرکز لشکرگاه و برخى مناطق ولسوالى نادعلى و گرشک را مورد حملات قرار دادند که منتج به سقوط برخى پوسته هاى امنيتى به دست طالبان گرديد.
در اين اواخر، نيروهاى خارجى نيز به حمايت نيروهاى افغان بر شهر لشکرگاه و برخى مناطق ديگر حملات هوايى انجام دادند.
کريم خان اتل رييس شوراى ولايتى هلمند، به آژانس خبرى پژواک گفت که جنگ جارى نگران کننده است؛ زيرا برخى مناطق لشکرگاه هنوز هم زير تهديد قرار دارند.
موصوف علاوه نمود: "نيروهاى امنيتى با مورال قوى جنگ مى کنند؛ اما از اينکه خط جنگ به يک گوشۀ لشکرگاه رسيده است، پس بر حکومت لازم است تا نيروهاى تازه دم و تجهيزات نظامى را زودتر به منطقه ارسال نمايند."
اتل افزود که شوراى ولايتى و مردم، در تامين امنيت با نيروهاى امنيتى همکارى کامل مى نمايند؛ اما به سطح ولايتى تلاش ها به منظور تامين امنيت در منطقه کافى نيست.
اما لومړى څارن احمدشاه قوماندان پوليس در خط مقدم جبهه درمنطقۀ باباجى، به پژواک گفت که سربازان و تجهيزات کافى در اختيار دارند.
موصوف علاوه نمود: "چند بار مخالفين مسلح حمله کردند؛ اما پوسته ها را تصرف کرده نتوانستند و دوباره عقب رانده شدند."
قرار گفتۀ وى، طالبان مسلح در منازل مردم سنگر گرفته و مردم عادى را مورد تيراندازى قرار مى دهند که در پى آن،  مردم متقبل تلفات شده اند.
به اساس معلومات احمدشاه، طالبان مسلح برخى پُلها را ذريعه ماين ها انفجار داده و به شمول مکاتب، برخى تاسيسات دولتى را نيز حريق نموده اند.
محمدرسول ځاځى مسوول مطبوعاتى قول اردوى ٢١٥ ميوند در منطقۀ باباجى به پژواک گفت که جنگ درشهر لشکرگاه وشمارى از مناطق ولسواليهاى نادعلى و گرشک، درحال کنترول شدن است.
نامبرده اين را نيز گفت که درمنطقه، هماهنگى ميان نيروهاى امنيتى موجود است که به اساس آن، طالبان نمى توانند کدام منطقه را تصرف نمايند.
به اساس معلومات وى، طى چند روز درگيرى  به شمول ١٤ قوماندان و ١١ تبعۀ پاکستان، ٢٥٠ مخالف مسلح کشته شدند و ١٠٦ تن ديگر زخمى اند.
اما يک منبع امنيتى به پژواک گفت که از جمع ٢٠ پوسته منطقۀ باباجى، صرف سه پوسته در اختيار نيروهاى امنيتى قرار دارند.
موصوف علاوه نمود: "اين سه پوسته در حالى در اختيار ما قرار دارد که از يک پوسته به پوستۀ ديگر رفته نمى توانيم؛ زيرا هردو طرف طالبان حضور دارند و رفتن از يک پوسته به پوستۀ ديگر، با مرگ بازى کردن است."
طالبان مسلح نيز درگيرى ها در مناطق مختلف هلمند را تاييد مى نمايند.
قارى يوسف احمدى سخنگوى طالبان به پژواک گفت که طالبان طى چند روز گذشته به شمول لشکرگاه، برخى مناطق ولسوالى هاى نادعلى و گرشک را تصرف کرده و جنگ را تا سرحدات ولسوالى مارجه رسانده اند.
نامبرده افزود که در اين جنگ، نيروهاى امنيتى بيشتر متحمل تلفات شده اند؛ اما در مورد رقم  دقيق معلومات نداشت.

 

 

 

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.