حاصلات گندم بادغيس ٦١ درصد افزايش داشته است

قلعۀ نو(پژواک، ٢٨ميزان٩٤): امسال نسبت به سال گذشته، در حاصلات گندم بادغیس ٦١ درصد افزايش آمده و مسوولان می‌گویند که حاصل امسال گندم، نيازمندى اين ولايت را رفع مى کند. 
حفیظ الله بینش ریيس زراعت بادغیس، به آژانس خبرى پژواک گفت که سال گذشته، رقم حاصلات گندم در اين ولايت به  ٧٨٥١٧ تن؛ اما امسال به ١٢٦٣٩٢ تن رسيده است.
موصوف افزود که رياست زراعت، اين آمار را از نمونه گيرى کشت گندم در مرکز و ولسوالى ها به دست آورده است.
به گفته او در سال جارى، اداره زراعت به دليل نبود بودجه، تخم هاى اصلاح شده را به دهاقين توزيع نکرده و بارندگى هاى کافى و به وقت، عامل افزايش حاصلات گندم شده است.
موصوف افزود که حاصلات امسال گندم، نيازمندى مردم بادغيس را رفع می‌کند و حتى زارعين مى توانند يک مقدار اين گندم را به ولايات ديگر نيز صادر کنند.
وى گفت که تجار، مقدارى بسيار کم آرد از ايران و قزاقستان به بادغيس می‌آورند؛ زيرا نان گندم بادغيس کمى رنگ سياه دارد و مردم آرد وارداتى را با آن، يکجا استفاده می‌کنند.
دهاقين از افزايش حاصلات گندم خرسند اند؛ اما می‌گویند که دولت در اين راستا آنها را کمک نکرده است.
حق داد یک تن از دهاقین ولسوالی آبکمری اين ولايت گفت که امسال از کشت گندم للمى خود، شش صد سير هشت کيلويى، حاصل برداشته و تا حال دو صد سير آن را فى سير دو صد افغانى فروخته است.
موصوف افزود که سال گذشته حاصل گندم او حدود ٣٥٠ سير هشت کيلويى بود.
وى باران هاى کافى را عامل افزايش حاصلات امسال خوانده گفت که دولت، امسال با دهاقين بادغيس هيچ کمکى در بخش تخم هاى اصلاح شده، کود کيمياوى وغيره نکرده است.  
وی افزود: "بادغیس سرزمین کوهستانی بوده و تمام دهقانان للمی کار هستند، دولت باید روش کمک رسانی به للمی کاران را بخاطرافزایش حاصلات شان آموزش دهد."
محمد قربان یک تن از دهقانان قریه "باغک" مرکز بادغیس نيز از افزايش حاصلات گندم خرسند است اما گفت: "اين کار اداره زراعت نبوده بلکه نتیجه زحمات خود دهاقین و بلند رفتن سطح بارندگی ها بوده که حاصلات گندم زياد شد. از سوی اداره زراعت، هیچ نوع کمک صورت نگرفته  است."
رييس زراعت بادغيس نيز پذيرفت که امسال، اين رياست با دهاقين در اين بخش کمک هايى نداشته است؛ اما گفت که کمک هاى تخنيکى در بخش جلوگيرى از آفات در کشت تربوز، خربوزه و غيره داشته است.
به گفته وى، در صورتى که بودجه منظور شود، اين رياست پلان دارد که در بخش هاى مختلف با زارعين کمک هايى داشته باشد.
محمد اشرف غنى رييس جمهور، چند روز پيش در افتتاح نمايشگاه زراعتى در کابل گفت که حکومت   دربخش زراعت به عناصرى چون آب، زمين، تخم اصلاح شده، وسايل کار، زارع و کارگر، نقش زنان و بازاريابى براى توليدات داخلى کار می‌کند و به اين موارد توجه جدى مى شود.

 

 

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.