حاصلات بادام دایکندی به بيش از یک ميلیارد افغانی ميرسد

باميان(پژواک، ١٨ميزان ٩٤): امسال از حاصلات بادام در ولايت دايکندى، به ارزش بيش از یک ميلیارد و پنجاه ميلیون افغانی عاید به دست آمده و اين ميوۀ لذيذ و گرانبها به هند نيز صادر ميشود.
بادام، از عمده ترین محصولات زراعتی و میوۀ خشک دایکندی بوده وهزاران باغدار، از اینطریق امرار معاش می کنند.
ارقام رياست زراعت دايکندى نشان ميدهد که سال گذشته حاصلات بادام حدود٧٧٠٠ تُن بود؛ اماامسال  به هفت هزار تُن رسیده است.
مهدی موحدی ریيس زراعت دایکندی ميگويدکه باغداران ازحاصلات سال قبل نزديک به ٧٧٠ ميلیون افغانی عايد نمودند؛ اما امسال  بيش از یک ميلیاردو پنجاه ميلیون افغانی عايد کرده اند.
سال گذشته يک کيلوبادام پوست دار دردايکندى يکصد افغانى فروخته ميشد؛ امادرسالجارى١٥٠ افغانى عرضه ميگرديد وارقام بالا براساس همين محاسبه به دست آمده است.
رييس زراعت دايکندى، به آژانس خبرى پژواک گفت که حاصلات کم، سبب بلند رفتن قيمت بادام گرديده است.
وى،علت ديگرگرانی بادام را صادرشدن آن به هندوستان خوانده گفت که اين ميوه خشک درسالهای قبل توسط تاجران دربازارهای داخلی فروخته شده وبه پاکستان هم صادرميشد؛ اما حالابه هندوستان نيزبازار پيدا نموده است.
در ولایت دایکندی انواع بادام کفمل، کاغذی، ستاربايی  وسنگک وجود دارد. بهترين بادام ، کفمل بوده که پوست نازک دارد و با فشار دادن دست، جدا مى شود.
باغ هاى بادام عمدتاً در نيلى مرکز دايکندى و ولسوالى هاى شهرستان وميرامور وجود دارد.
باآغاز فصل سنبله، مردم دایکندی به سراغ جمع آوری بادام می روند و تا ختم این ماه، بادام را جمع کرده و در آغاز ماه میزان، بادام کم کم وارد بازار می گردد.
محمد حسن یکی ازدهاقین ولسوالی شهرستان که حدودیکصد درخت بادام دارد، گفت که امسال حدودهفتصد سیر(يک سيرمعادل هفت کيلو) بادام برداشت کرده که با پول آن میتواند مخارج سال خودرا تامین نماید.
وی افزودکه قیمت بادام  بالا رفته وبازارخوب دارد واین به نفع دهاقین وباغداران است .
اما اين دهقان گفت: "امسال کم آبى بود و باید دولت براى کم آبی چاره سنجی کند."
هادی رحیمی زاده عضوشورای ولایتی دایکندی گفت که اکثرمردم نیلی و ولسوالی هاى شهرستان ومیرامور موادخوراکی شان را ازطریق فروش بادام به دست می آورند واگردرحمایت باغداران برنامه مشخص روی دست گرفته نشود، هرسال میزان حاصلات پایين ترخواهد آمد.
وی علاوه کرد که مردم دایکندی اکثراً زراعت پيشه بوده وباید درمورد زراعت توجه بیشترشود.
گفتنى است که دربهارامسال، بوستان نجفی يک باشندۀ دايکندى، ماشین پوست‌کنندۀ بادام ساخته وهدفش را ایجاد سهولت وسرعت برای باغداران خوانده تابه راحتی حاصلات بادام‌ را برای فروش آماده سازند.
دردايکندى بادام به طور عموم، به شکل پوستدار عرضه ميگردد.
بادام، بيشترپوست سخت دارد و با دست در يکروز يک ونيم تا دوسير پوست ميشود؛ اما با اين ماشين در يکساعت ٧٠ سير (معادل ٤٩٠کيلو) بادام پوست ميگردد.

 

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.