نقش نيروهاى مردمى در امنيت بدخشان موثر است

فيض آباد (پژواک، ١٢ ميزان ۹۴): لوى درستيز قواى مسلح از تصفيۀ عنقريب ساحات تحت تصرف طالبان در بدخشان، ايجاد نيروى يکهزار نفرى مردمى و مستقر ساختن دو قطعۀ کوماندو در اينولايت خبر داد.
دگر جنرال قدم شاه شهيم که به بدخشان سفرنموده، در ديدار با مسوولان محلى، متنفذين و شوراى ولايتى گفت که نيروهاى امنيتى تمام مناطق تحت کنترول مخالفان مسلح را در آيندۀ نزديک تصفيه خواهند کرد.
وى افزود که ولسوالى بهارک از تصرف مخالفان مسلح خارج گرديده و به زودى ولسوالى وردوج نيز مجدداً زير ادارۀ نيروهاى امنيتى در خواهد آمد.
ولسوالى بهارک دو شب قبل به تصرف طالبان در آمد و فرداى آن توسط نيروهاى امنيتى و صدها تن تحت قوماندانى ١٠ قوماندان سابق جهادى از تصرف آنها خارج گرديد، اما طالبان ولسوالى وردوج را که سه روز قبل تصرف نموده اند همچنان در زير ادارۀ خود دارند.
لوى درستيز قواى مسلح ميگويد که به زودى کار نيروى يکهزار نفرى مردمى براى تامين امنيت بدخشان نيز آغاز خواهد شد.
وى گفت که اين نيرو در چوکات قوماندانى امنيۀ تنظيم بوده و از سوى همين قوماندانى سوق و اداره ميشوند.
شهيم علاوه نمود که سلاح و مهمات اين نيروى يکهزار نفرى از طرف قوماندانى امنيه و معاشات آن از سوى رياست امنيت ملى بدخشان پرداخت ميشود. هر نفر آنها ماهانه ١٠هزار افغانى معاش و چهارهزار افغانى بدل اعاشه دريافت خواهند نمود.
به گفتۀ وى، در آينده هيئتى از وزارت داخله و ادارۀ ارگان هاى محلى بخاطر تنظيم اين نيروها به بدخشان مى آيد.
صدها تن به شمول قوماندانان سابق در اوايل سال جارى در شهر فيض آباد گردهم آمده و اين نيروى يکهزار نفرى را براى امنيت بدخشان پيشنهاد نمودند و گفتند که اين نيروها از مردم محل بوده و نسبت به ديگران در مناطق خود بلد هستند و در سرکوبى مخالفان مسلح موثر واقع ميشوند.
شوراى ولايتى بدخشان تشکيل چنين نيرويى را به نفع امنيت و مردم ميداند.
عبدالله ناجى نظرى، رييس شوراى ولايتى بدخشان به آژانس خبرى پژواک گفت که نقش نيروى مردمى در پسگيرى ولسوالى بهارک نتايج خوب داده است.
وى، علت سقوط ولسوالى هاى وردوج و بهارک را کمبود وسايل و تجهيزات نظامى و نا هماهنگى بين نيروهاى امنيتى دانسته، علاوه نمود که بايد نيروهاى امنيتى تقويت شده و بين آن همآهنگى به وجود آيد.
لوى درستيز قواى مسلح گفت که دو قطعۀ کوماندوى اردوى ملى در آيندۀ نزديک در ولسوالى بهارک و فيض آباد مرکز بدخشان مستقر خواهند شد و در کنار آن دو هليکوپتر به شکل دوامدار در فيض آباد وجود خواهد داشت.
گفتنى است که وزارت داخله دو روز قبل با نشر خبرنامه اى گفته است که در جنگ بهارک قاری فصیح الدین والی نامنهاد طالبان در اثر بمباردمان هوايی با ٤٠ تن از افرادش از پا درآمده است.
اما طالبان کشته شدن قارى فصيح الدين را رد نموده و آن را تبليغات دولت دانسته اند.
مسوولان امنيتى بدخشان ميگويند که در جملۀ کشته شده گان، اتباع خارجى نيز شامل بوده که تا حال هويت آنها معلوم نيست.
 به گفتۀ مسوولان امنيتى، بيش از دو صد تبعۀ چيچين، ازبکستان، تاجکستان و پاکستان در برخى ساحات اين ولايت به شمول ولسوالى وردوج در جوار ولسوالى بهارک فعاليت دارند.

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.