د کابل- کندهار لويه لار بيارغونې ته جدي اړتيا لري

قلات ( پژواک،٢٤سنبله ٩٤): مسافرين ، رانندگان وسايط شاهراى کابل – کندهار و شمار باشندگان ولايت زابل مى گويند که اين راه نهايت تخريب شده است که منتج به افزايش  حادثات ترافيکى و تلفات مردم گرديده است.
به گفته آنها، سير وحرکت  عارى از کنترول وسايط باربرى ، ماين هاى کنارجاده، جنگها و رويدادهاى طبيعى عوامل اند که سرک را ويران نموده  و باعث افزايش واقعات ترافيکى شده است.
مسوولين زابل نيز مشکلات مردم را به جا مى داند و مى گويند که ترميم شاهراى کابل- کندهار را با وزارت فوايد عامه شريک نموده  و اميد مى برد که بودجه برايش اختصاص داده شود.
محمد الله يکتن از باشندگان ولسوالى شاه جوى زابل به آژانس پژواک گفت که هر روز در مسير شاهراى کابل – کندهار يک واقعه ترافيکى کوچک يا بزرگ رخ مى دهد.
قرار گفتۀ نامبرده ، حکومت از ابتدا رفت و آمد موترهاى باربرى را کنترول نه کرد و هرکس نظر به توانش وسايط شان را باربندى کردند که سرانجام سرک تخريب شد.
قرار گفتۀ موصوف ، اکنون در سرک بين قلات و شاه جوى خندق ها ايجاد شده و تردد وسايط در آن دشوار است.
عبدالرحيم  يکتن از باشندگان ديگر زابل در جريان گفتگو با پژواک گفت که رويدادهاى امنيتى عامل ديگر ويران شدن سرک است.
موصوف مى گويد که طالبان مسلح در کنار سرک براى نيروهاى افغان ماينها تعبيه مى نمايند که در نتيجه سرک تخريب شده و سبب ازياد رويدادهاى ترافيکى مى شود.
به گفتۀ وى، که حريق نمودن وسايط کلان از سوى طالبان ، نيز باعث تخريب سرک شده است.
در منطقه زابل، ١٠ کيلومتر سرک شاهراى کابل – کندهار در آواخر سال گذشته از دولت دوباره ترميم گرديد؛ اما،باشندگان منطقه مى گويند که رانندگان وسايط بر شاهرا مى گويند که نياز به کار بيشتر است.
عبدالجبار يکتن از رانندگان موتر تيلر که بر شاهراى کابل – کندهار رفت و آمد مى نمايد به آژانس پژواک گفت که خراب بودن راه سبب بروز مشکلات زياد گرديده است.
نامبرده مى گويد زمانيکه سرک خراب نه بود، آنها از کندهار به کابل در ١٠ ساعت مى رسيدند؛ اما اکنون ٢- ٣ روز را در بر مى گيرد.
به گفتۀ موصوف، اگر دولت درمورد ترميم اين سرک تصميم اتخاذ نه نمايد، ممکن اين مشکل وسيعتر گردد، زيرا هر روز به سبب وقوع رويدادهاى امنيتى ساحات ديگر اين شاهراه تخريب مى شوند.
محمد کريم يکتن از رانندگان ديگر موتر به پژواک گفت که در اثر تخريب شاهراه واقعات ترافيکى افزايش يافته اند و اکثر اوقات وسايط باربرى در آن واژگون مى شوند.
نامبرده علاوه نمود که در مسير شاهراى بزرگ تعداد زياد پل ها تخريب گرديده که وسايط بر آنها تردد کرده نه مى توانند.
به گفتۀ او، زمانيکه موترها از کنار پل هاى منهدم شده از خندق ها و جوى ها عبور مى نمايد واژگون مى گردد که خسارۀ هنگفت اقتصادى به رانندگان وسايط وارد مى شود.
حاجى عطاجان حق بيان رييس شوراى ولايتى زابل نيز خراب بودن شاهراه را مشکل عمده فرا راهى مسافرين و وسايط باربرى عنوان مى نمايد و از دولت خواهان حل هر چه عاجلتر آن است.
نامبرده به آژانس خبرى پژواک گفت: " ما هر روز شاهد حادثات ترافيکى بر اين شاهراه استيم که علت عمدۀ آن خراب بودن راه است."
وى علاوه نمود، که عدم موجوديت اشارات ترافيکى بر شاهراه ها نيز سبب تصادم و چپه شدن وسايط مى گردد، زيرا رانندگان نه مى دانند که کدام ساحه خراب و کدام ساحه خراب نيست.
مسوولين ولايتى زابل مى گويند که مشکل شاهراى کابل – کندهار را جدى گرفته و آن را درکابل با وزارت ها در ميان گذاشته است.
انورخان اسحاقزى والى زابل در جريان مصاحبه با آژانس پژواک گفت که هفتۀ گذشته طى ديدار با وزير فوايد عامه اين مشکل را  به وى در ميان گذاشته است.
نامبرده مى گويد که از وزير خواسته تا در ترميم شاهراه هاى بزرگ توجه بيشتر معطوف نمايد.
شاهراى کابل – کندهار که ١٨٧ کيلومترآن از زابل عبور مى نمايد در خلال سالهاى ٢٠٠٢ و ٢٠٠٣ توسط کمک مالى امريکا، جاپان و عربستان سعودى اعمار گرديد؛ اما به سبب کيفيت پايين، رويدادهاى امنيتى،وسايط باربرى کلان و حوادث طبيعى اکنون زياد تخريب شده است.
بر مسير اين شاهراه در هر برج، به سبب حوادث ترافيکى صدها تن جان هاى شان را از دست مى دهند.
 
 
 
 
 

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.