والي: په کلنۍ انکشافي بوديجه کې دې نورستان ته ډېره پاملرنه وشي

جلال آباد (پژواک،١٦ سنبله ٩٤): والى سرپرست نورستان، از شوراى ملى خواست تا در جريان تصويب بودجۀ انکشافى سالانه، به بودجۀ انکشافى نورستان توجه زياد معطوف نمايد.
ولايت نورستان در عرصۀ انکشافى، به پروژه هاى بيشتر نياز دارد؛ اما ضرورت مبرم آن ٣٠٠ کيلومتر جاده است که تاکنون يک متر آن هم قيرريزى نشده است.
حافظ عبدالقيوم والى سرپرست نورستان، به آژانس خبرى پژواک گفت که شش ولسوالى اين ولايت، به سبب عدم  موجوديت سرک، به پارون مرکز اين ولايت وصل نيستند.
قيوم که تازه از سفر کابل دوباره وارد نورستان شده است، يادآورى نمود که در کابل با وزارت هاى مختلف سکتورى، در اين عرصه مشکلات و طرحهايش را در ميان گذاشته اند.
نامبرده علاوه نمود: "ما براى سرک هاى کوچک بودجۀ منظور شده نيز داريم، سروى و ديزاين آن نيز صورت گرفته است؛ اما به سبب غفلت و يا کم کارى وزارت فوايدعامه، تاکنون کارهاى عمرانى آن آغاز نگرديده است."
والى از  سرک منطقۀ جودا در ولسوالى وايگل، و سرک هاى کوچک ديگر در ولسواليهاى کانتو، برگمتال و کامديش نيز يادآورى نمود که بودجه برايش منظور شده؛ اما کارهاى آن آغاز نگرديده است.
نامبرده  افزود: "شوراى ملى در بودجه برخورد سليقوى نموده است؛ آنها که بودجه را منظور مى نمايند، بايد  سهم سرکهاى نورستان در آن گنجانيده شود؛ زيرا در سراسر نورستان يک متر سرک پخته وجود ندارد."
وزارت ماليه بيشتر از حدود ٤٠٠ ميليون افغانى بودجه سالانه را جهت تصويب به شوراى ملى ارسال مى نمايد و آنها بادرنظرداشت توازن،  آن را تصويب و يا غرض اصلاحات آن را رد مى کند.
شوراى ملى تاکنون در مورد ادعاى  والى سرپرست نورستان، ابراز نظر نکرده است.
پسر سعدالله  پاينده رييس شوراى ولايتى نورستان، به پژواک گفت که جادۀ مرکز نورستان که کنر را به پارون وصل مى نمايد، بايد در اسرع وقت اعمار گردد.
نامبرده علاوه نمود: "اين جاده ها سالها است که در وضعيت ناگوار قرار دارند و مردم از اين ناحيه با مشکلات مواجه اند، حکومت بايد اين سرک را اعمار نمايد تا تسهيلات براى مردم ايجاد شود."
رييس شوراى ولايتى گفت که به سبب خرابى سرکها قيم مواد در نورستان بلند است و تاثير منفى بر اقتصاد مردم گذاشته است.
نامبرده علاوه کرد: " اگر راه خراب باشد، بيشتر مواد نيز در راه ها خراب مى شوند و به دکانداران  زيان وارد مى شود؛ همچنان مردم در جريان تردد به مشکلات دچار مى شوند."
حنيف الله باشندۀ ولايت نورستان، به آژانس خبرى پژواک گفت که حکومت سرکهاى اين ولايت را به گونۀ اساسى اعمار نموده است.
نامبرده افزود که محصولات زراعتى نورستان خوب است، اگر جاده پخته مى بود؛ مردم لوبيا، چهارمغز و مواد ديگر شان را در ولايات ديگر کشور به فروش مى رساندند؛ اما اکنون نياز به  کرايۀ بيشتر است، فلهذا درآمد خوب به دست نمى آيد.
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.