به صدها خانوادۀ جنگزده در بدخشان کمک شد

فيض آباد (پژواک،١١سنبله۹۴): توزيع موادغذايى براى پنجصدخانوادۀ بيجاشده از جنگ در ولايت بدخشان، درحالى آغاز گرديده که آنها از فصل سرما و کمبود موادغذايى و سرپناه نگران اند.
اين مقدار مواد غذايى، درمجموع  ٤٥ تُن بوده که از سوى ادارۀ آمادگى مبارزه با حوادث طبيعى بدخشان توزيع ميگردد.
سیدعبدالله همایون دهقان رئیس اين اداره میگوید که این بیجاشدگان؛ از ولسوالی های یمگان، جُرم و وردوج بوده ودر ولسوالی هاى جُرم وبهارک جابجا شده اند.
وى به آژانس خبرى پژواک گفت که نظر به هدایت کمیسیون عالی دولتی مبارزه با حوادث طبيعى، برای هر فامیل یک بوری آرد٥٠ کیلویی، یک بوری برنج ٢٠ کیلویی، پنج کیلوبوره، پنج لیتر روغن و ١٠ کیلو مکارونی توزیع میگردد.
دهقان علاوه نمودکه سلسله توزیع این کمک ها، ديروز در جُرم و امروز در بهارک آغاز گرديده است.
احمدالله یکتن از بیجاشدگان از قریه خُستک ولسوالی جرم گفت که موسسات خیریه ونهاد های دولتی، تا حال کمک های غذایی وغیرعذایی توزیع نموده؛ اما ناچیز بوده است.
وى افزود: "اين کمک تکافوی فامیل ما را نميکند وبا رسیدن فصل سرما، حیران هستیم که به کجا پناه ببریم تا بتوانیم فامیل خود را مصوون نگهداریم."
عبدالله ناجی نظری رئیس شورای ولایتی بدخشان گفت سروی هايی که از این بیجاشدگان، اخیراً از طرف موسسات غیردولتی صورت گرفته، ١١٥٠ فامیل در اثر جنگ های نُه ماه گذشته آواره گردیده اند.
نظری گفت که توزیع کمک به بيجاشدگان، یک معضلۀ دیگر در سر راه این آوارگان جنگ است که برای تعداد محدود شان، مواد غذایی توزیع میگردد وتعدادى دیگر از آن محروم اند.
رييس شوراى ولايتى افزود: "با آمدن فصل سرما مشکلات بیجاشدگان دوچند میگردد؛ زیرا اکثراً درفضای باز و یا درزیر خیمه ها زندگی مینمایند ومشکل سرپناه شان اگر حل نگردد، باعث نگرانی شدید خواهد شد."
سال گذشته، متاثرين وبيجا شدگان جنگ بر تامين امنيت وفراهم آورى زمينه برگشت به خانه هاى شان تاکيد نموده و تعدادى از آنها گفته بودند که ازترس مخالفان مسلح، به منازل شان برگشته نمى توانند.
جُرم و وردوج، ازولسوالى هاى ناامن بدخشان بوده و با وجود عمليات تصفيوى نيروهاى امنيتى، هنوزهم مخالفان مسلح دربرخى ساحات آن فعاليت دارند، که در جريان درگيرى ها ده ها تن از طرفين کشته و مجروح شده اند.
 
 
 
 
 
 

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.