"پاکستان عامل جنگ در افغانستان است"

میمنه (پژواک، ۲۵ اسد ۹۴): شماری از اعضای ولسی جرگه و فعالان مدنی که از کابل به فارياب سفر کرده اند، پاکستان را عامل جنگ در افغانستان دانسته، گفتند که توطئه بزرگ در برابر ملت جریان دارد.
آنها امروز در محفلی شرکت کردند که ازسوی عالمان دینى به حمایت از موضعگیری شورای علمای کشور در قبال سیاست پاکستان در امور افغانستان برگزارگرديد.
عبدالجبار قهرمان نماینده مردم فراه در ولسی جرگه، در اين محفل که تعدادى از عالمان دینى نيز شرکت داشتند، هدف سفر را ابراز تسلیت و غمشریکی با بازماندگان قربانیان جنگ های اخیر در فاریاب خواند و تاکید کرد که آنها  در هر شرایط در کنار مردم فاریاب قرار خواهند داشت.
وى افزود: "جنگ بر مردم افغانستان تحمیل شده، توطئه بزرگ در برابر ملت جریان دارد ودشمنان میخواهند که ملت را پارچه پارچه بسازند؛ اما هر گز اجازه نخواهیم داد."
ریحانه آزاد عضو دیگر ولسی جرگه گفت که سازمان استخبارات پاکستان ISIمیخواهد  که ملت افغانستان را از دولت جدا سازد؛ اما این آرزویش را به گور خواهد بُرد.
این عضو ولسی جرگه علاوه نمود: "باید بیدارو متحد شویم و در کنار دولت ایستاده، مشت محکم به دهان پاکستان بزنیم."
وی با اشاره به موجوديت جنرال عبدالرشيددوستم معاون دوم رياست جمهورى در خط جبهه جنگ در ولسوالی قیصار فارياب گفت: «آنانیکه خود را رهبر مردم عنوان میکنند، فرزندان شان در خارج است؛ باید رهبری را از جنرال دوستم یاد بگیرند که با دو فرزندش در کنار مردم و نیروهای امنیتی قرار دارد.»
غلام حسین ناصری نماینده مردم دایکندی درولسى جرگه، در پیوند به انتقاد برخی اشخاص و تحلیلگران که معاون اول رییس جمهور نباید در جنگ شرکت مینمود، گفت که  دفاع از تمامیت ارضی افغانستان مطابق قانون اساسی وجیبه ملی هر شهروند است؛ جنرال دوستم گذشته از معاونت اول، شهروند است؛ حق مشروع و قانونی وی است که در کنار نیروهای امنيتى قرار گیرد.
ناصری گفت که  جنرال دوستم، اقدام به موقع کرده  و باید رییس جمهور ورییس اجراییه با معاونینش می آمدند و در کنار نیروهای امنیتی قرار میگرفتند.
ازجانب ديگر، باقی سمندر فعال مدنی دراين محفل گفت: "جنگ در افغانستان تحمیل شده، طالبان را شبکه استخبارات انگلیس  ساخته و پاکستان به افغانستان صادر کرده است."
وی علاوه نمود که پاکستان به دستورهمين شبکه استخباراتى مانند مولانا های چون ملا فضل الرحمن را تربیه کرده، به افغانستان میفرستد؛ خود را تيکه دار اسلام عنوان نموده، در بین عالمان دینى تفرقه ایجاد مینماید و مردم را به خون میکشاند.
مولوی اسدالله جمالی رییس کمیته صلح ضمن اعلام حمایت از موضعگیری شورای علمای کشور مبنی بر مداخله آشکار پاکستان در امور افغانستان گفتند: "جنگ در برابر دولت و نیروهای امنیتی حرام و جهاد علیه طالبان و پاکستان فرض است."
همچنان مولوی گل احمدعضو شورای علمای فاریاب گفت که مردم فاریاب ۵۰۰ هزار رای به داکتر اشرف غنی و داکتر عبدالله دادند؛ اما آنها در قسمت وضعیت امنیتی فاریاب سکوت اختیار کردند تا اینکه جنرال دوستم بخاطر رسيدگى به مشکلات امنيتى اقدام نمود.
وی افزود که به نمایندگی از شورای علما حاضر است که لباس نظامی به تن کرده ودر کنار نیروهای امنیتی قرار بگیرد.
غلام حسین ناصری، قاضی عبدالرحیم، لالی حمیدزی، عزیزه جلیس، صفیه ایماق، آصفه شاداب، داکتر فرهمند، سید انور سادات،  سيد نادرشاه بحر، حاجی محمد هاشم، بشیر احمد ته ینج، مسعود انورزی از اعضای ولسی جرگه؛ و احمدشاه ستانکزی، محمد آهنگران، محمدیونس اختر و چند تن دیگر از فعالان مدنی؛  وثریا دلیل وزیر پیشین صحت عامه شامل کسانى اند که به فارياب سفر نموده اند.
آنان پس از توقف کوتاه در شهر میمنه؛ جهت دیدار با جنرال دوستم، راهی خط جبهه جنگ در ولسوالی قیصار شدند.
 
 
 
 
 

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.