طالبان کارمندان دولت در بدخشان را جريمۀ نقدى مى کنند

فيض آباد (پژواک، ٢٥ اسد۹۴): مخالفان مسلح، راه ولسوالى شهداى ولايت بدخشان را مسدود نموده، کارمندان دولت را جريمه نقدى کرده و از مردم باج ميگيرند.
محمد معروف خیرخواه  ولسوال شهدا میگوید که مخالفان مسلح، از دو ماه بدينسو ده ها قريۀ اين ولسوالى را به تصرف درآورده و راه ولسوالی را که به ولسوالى بهارک وصل میگردد، قطع نموده اند.
وى به آژانس خبرى پژواک گفت که طالبان، مردم و مسافرین را تلاشی نموده و کسانی را که به دولت ارتباط دارند ویا درارگانهای دولتی و مؤسسات غیر دولتی ایفای وظیفه مینمایند، پنجاه هزارالی ٢٠٠هزار افغانی جریمۀ نقدی می کنند.
خيرخواه علاوه کرد در صورتیکه آنها پول نداشته باشند، توسط طالبان لت و کوب ميشوند.
ولسوال شهدا افزود که درمسیر این راه، حدود ١٤٠ طالب مسلح فعال بوده وهمه روزه از مردم باج میگیرند.
وى گفت: "طالبان از انواع مظالم از قبیل جمع آوری عشر، زکات، اعانه و چور و چپاول دارایی مردم در قریه ها دریغ نمی ورزند و از این راه، خود را اعاشه و اباته نموده و سلاح خریداری مینمایند."
اين درحالى است که يک پوليس ملى و خانمش، شب گذشته در ولسوالى شهدا به قتل رسيده است.
سمونوال سخى داد حيدرى آمر امنيت قوماندانى امنيۀ بدخشان گفت که مخالفان مسلح، داخل خانۀ اين پولیس گرديده، نخست نورالرحمن که درقوماندانى امنيه به حيث پوليس وظيفه داشت و مومنه خانمش را با ضربات برچه شديداً زخمی نموده وسپس با ضرب گلوله کشتند.
ذوفنون حسام ناطق رييس امورزنان بدخشان، اين قتل را به حيث محکمه صحرايى به شدت تقبيح نموده و خواستار دستگيرى و مجازات عاملان چنين رويدادهاى تکاندهنده گرديده است.
وى با ذکراينکه زنانى که درساحات تحت کنترول طالبان در بدخشان زندگى ميکنند، مصوون نيستند، گفت: "اطفال نيز مصوون نبوده و پدران و مادران، درمقابل چشمان شان کشته ميشوند."
هفتۀ گذشته یک زن به اتهام رابطه نامشروع در منطقه تیرگران ولسوالی وردوج، توسط مخالفان مسلح به دار آویخته شد.
همچنان دوماه قبل، گلالى١٨ ساله که ازطريق محکمۀ بدخشان با يک پسر نکاح نموده بود، توسط کاکايش در ولسوالى بهارک باضرب گلوله کشته شدوعامل آن به طالبان پيوست.
ولسوال شهدا گفت که درمحاصرۀ اقتصادى نيز قرارگرفته و قيمت مواد اوليه به شکل سرسام آور بلند رفته است.
یک بوری آرد که قبلاً ٨٠٠ افغانی بود، حالا به ١٥٠٠ افغانی، یک قوطی روغن ده لیتره از٦٠٠ به ١٥٠٠ رسيده وقيمت یک سیر برنج وطنی متوسط دوبرابر شده است.
ولسوال شهدا گفت: "ما از دولت میخواهیم تا مجاهدین سابق را که در منطقه وجود دارند، در چوکات نیروهای دولتی تنظیم نموده وامنيت را تامين کند."
يکتن از مردم محل که نخواست اسمش ذکرشود، گفت که طالبان مردم را تهديد ميکنند که با دولت همکارى نکنند و به آنها عشروزکات بدهند؛ اما مردم، بى بضاعت بوده و توان پرداخت عشر و زکات را ندارند.
منبع علاوه نمود که دولت بايد ولسوالى شهدا را از وجود طالبان تصفيه نموده و مردم را از محاصرۀ اقتصادى بيرون نمايد.
طالبان دراين مورد چيزى نگفته اند.
اين درحالى است که  پُل (کزده) در ولسوالى وردوج که ولسوالی هاى سرحدى زیباک، اشکاشم، واخان و شغنان را با هم وصل ميکند، از یکماه بدينسو براثر سیلاب تخريب گرديده و به مردم مشکلات مواصلاتى و اقتصادى ايجاد نموده است.
احمد جاوید مجددی عضو شورای ولایتی بدخشان گفت که يک بوری آرد پنجاه کیلویی که در شهر فيض آباد مرکز اين ولايت ٨٥٠ افغانی است، در اين ولسوالى ها به هفت هزار افغانی فروخته ميشود.
یک قوطی روغن پنج لیتره که در فيض آباد ٤٢٠ افغانی است؛ اما در آنجا به دو هزار افغانی رسيده است. یک بوری برنج سيلۀ درجه سوم، از ١٢٠٠ به پنجهزار افغانی رسيده و همین طور، قيمت مواد اولیۀ مورد نیاز مردم، چهار تا پنج برابر بالا رفته است.
مجددى گفت: "ما مشکلات مردم اين ولسوالی ها را به ادارۀ محلى بارها گزارش دادیم تا اقلأ مواد اولیۀ مورد نیاز مردم را از سرحدات تاجکستان تهیه نمایند و یا در گشایش سرک ولسوالی وردوج، عملاً اقدام کنند؛ اما هيچ گامى دراين راستا برداشته نشده است."
اين عضو شوراى ولايتى افزود که فعلاً مردم این ولسوالی ها که پولدار هستند، از راه (آغرده) ولسوالی شهدا به شهر فيض آباد ذریعۀ کرولا سفر می نمایند و خود را به ولسوالی بهارک می رسانند؛ اما در قسمتى از ولسوالی شهدا که به بهارک وصل میشود، طالبان فعاليت دارند و به مسافرین مشکل خلق می نمایند.
دولت محمد خاور ولسوال وردوج گفت که نظر به هدایت سرپرست ولايت بدخشان، انجنیران دفتر انکشافى آغاخان(ايکيدن)، کار سروى این پل را آغاز نموده که با بازسازى پُل، راه مواصلاتی باز ميشود.
اما خاور گفت که  اين کار، وقتگير بوده و فعلاً مردم اين ولسوالى ها از طريق ولسوالى شهدا به فيض آباد رفت و آمد دارند.
مسوولان محلى ميگويند اين پُل که در زمان سردار محمد داوود خان ساخته شده، قسمتى ازآن توسط مخالفان مسلح سه ماه قبل انفجار داده شده و يکماه بعد آن، پُل براثر سرازيرشدن سيلاب کاملاً تخريب گرديده و راه فعلاً به روی ترافیک مسدود است.

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.