اتباع خارجى طالبان داخلى را در غور رهبرى ميکنند

فيروزکوه (پژواک،١٢اسد۹۴): برخى نمايندگان مردم و مقامات امنيتى ولايت غور ميگويند که اتباع خارجى، طالبان داخلى را رهبرى نموده به آنها ساخت ماين را آموزش ميدهند و قصد دارند که مرکز بزرگ نظامى ايجاد نمايند.
آنان مى افزايند که طالبان با ايجاد اين مرکز نظامى قصد دارند که بين غور وولايات فارياب وسرپل رفت وآمد داشته باشند.
اين نمايندگان ازدولت انتقاد نموده،  ميکنند که اگر دولت اين خطررا جدى نگيرد، دامنۀ سيطره طالبان گسترش يافته و آنگاه مهارکردن آن، ساده نخواهد بود.
فضل الحق احسان رييس  شوراى ولايتى غور ميگويد که طالبان با ساخت اين مرکز نظامى در ولسوالى چهارسده تلاش دارند که دايرۀ فعاليت هاى شان را وسعت بدهند.
وى که باشندۀ ولسوالى چهارسده است، به آژانس خبرى پژواک گفت: "مراکز طالبان درغورمشخص است؛ اما دولت عليه آنها اقدام نمى کند."
احسان علاوه نمود که طالبان مردم راعلناً به جهاد دعوت ميکنند و مناطق زيادى در مرغاب مربوط مرکز غور، ولسوالى هاى چهارسده و دولتيار را در کنترول دارند؛ اما دولت نمى تواند به آنجاها برود.
رييس شوراى ولايتى گفت که طالبان نسبت به گذشته قوى شده اند وحتى منطقۀ غلمين مرکز غور را که قبلاً در کنترول دولت بود، در کنترول خود دارند ودر سرک عمومى حق العبور ميگيرند.
وى افزود که نيروهاى امنيتى کم است ودرکنار طالبان، افراد مسلح غيرقانونى هم به دولت يک تهديد بوده ومقابله کردن با آنان بادرنظرداشت کوهستانى بودن اين ولايت مشکل است.
احسان پيشنهاد کرد که بايد نيروهاى قول اردوى ظفرهرات به غور بيايند وعمليات قاطع وگسترده را عليه طالبان به راه بيندازند و خطر آنها را رفع نمايند.
مسوولان امنيتى ميگويند که حدود ٢٦٠٠ طالب درولايت غور وجود دارند که ازاين جمله يکهزار تن آنها در مرغاب و ولسوالى چهارسده مستقر اند.
اماسال گذشته سيد انور رحمتى والى سابق غور در مصاحبۀ اختصاصى با پژواک گفته بود که قبلاً ١٧٠٠ طالب مسلح در قالب ١٧٣گروپ دراين ولايت فعال بودند؛ اما حالا اين تعداد به بيش از٢٤٤٠ تن ميرسد.
وى تصريح کرده بود که طالبان به دليل طويل شدن پروسۀ انتخابات و سردُرگمى که ايجاد شد، برنامه هايى را روى دست گرفتند و بۀ تعداد شان افزودند.
همچنان مسوولان محلى گفته اند که تا دو سال قبل شمار افراد مسلح غيرقانونى دراين ولايت، درقالب بيش از ١٣٠ گروپ بيش از شش هزار تن بود؛ اما اکنون در قالب ١٠٣ گروپ به ٤٥٠٠ تن تقليل يافته است.
به گفتۀ آنان با فشارهايى که به کمک مردم وارد شده و در مجموع به سکتور امنيتى دولتى توجه صورت گرفته و اقتدار حکومت بيشتر شده، تعداد افراد مسلح کم شده است.
سمونيارمحمدزمان عظیمی آمرامنيت قوماندانی امنیه غورنيز گفت که طالبان به تازگى در درۀ داى ولسوالى چهارسده مرکزنظامى ايجاد نموده اند.
وى علاوه کرد که قبلاً تعداد اندکى دراين مرکزبودند؛ اماحالا به يکصدتن ميرسند که درجملۀ آنان شمارى از اتباع عرب، چيچن وازبکستان نيز وجود دارد.
آمر امنيت گفت: "اين خارجى ها که تازه به اينجا آمده اند، طالبان محلى را رهبرى نموده و به آنان ساخت ماين مقناطيسى و ريموت کنترول را آموزش ميدهند. تبليغنامه هايى را نيز پخش ميکنند و مردم را به جهاد فرا ميخوانند."
اين مقام پوليس افزود که طالبان ميخواهند مرکز نظامى خود رادر چهارسده که با ولايات فارياب و سرپل سرحد دارد، تقويت نمايند وآزادانه به اين ولايات هم رفت وآمد کرده بتوانند.
به گفتۀ وى، فعاليت طالبان درمنطقۀ مرغاب وولسوالى دولتيار نيز بيشتر شده وگروپى ازطالبان به منطقۀ سرتايدۀ ولسوالى شهرک و والى نامنهاد آنهادرهلمند نيز به اينجا آمده مردم محل رابه جهاد دعوت نموده اند.
عظيمى علاوه کرد که دولت با مردم درحال صحبت است، درولسوالى چهارسده قوماندان جديدمحلى را تعيين نموده و مردم تعهد کرده اند که با نيروهاى امنيتى درسرکوبى مخالفان مسلح همکار اند.
آمرامنيت گفت: "ماعمليات رادر آينده عليه مخالفان مسلح آغاز ميکنيم وهدف ما اين است که نگذاريم مرکز نظامى بسازند؛ درغير آن تهديد به ولايات شمال نيز خواهد بود."
بااين حال، خدایار واقف مسوول مجتمع جامعه مدنی درغور گفت که طالبان درهشت ولسوالی ومرکزغور فعالیت دارند ومراکز شان درچندین منطقه آشکاراست وحتی درنزدیکی های شهر فیروزکوه گشت وگذارمی نمایند و از مردم عشر، زکات وباج میگيرند.
 به گفتۀ واقف، طالبان از فیصله هايی که بین مردم انجام میدهند نیزحق میگيرند وبعضی ازمقامات محلى نیزبرای شان باج میدهند.
وى ازاين مقامات نام نبرد وگفت: "طالبان از رفتن دختران درمناطق شان جلوگیری می نمایند؛ چنانچه درولسوالى هاى پسابند وتیوره مکاتب را به روی دختران مسدود نموده و تنها درتیوره ١٢ مکتب دخترانه بسته است."
طالبان همواره گفته اند که خلاف نصاب تعليمى دولت بوده؛ اما مانع تعليم شاگردان نمى شوند.
مسوول مجتمع جامعه مدنی غور گفت که دولت بيشتراوقات؛ زمانی با طالبان درگیرمیشود که بر ولسوالی ویاپوسته های امنيتى حمله نمایندو متاسفانه که تاکنون عملیات وسيع علیه آنها صورت نگرفته است.
واقف علاوه کدکه طالبان، سرک ها وشاهراه عمومی را ماینگذاری می نمایندوسبب کشته شدن افراد ملکی میگردند وراه مواصلاتی را که تسلط نداشته باشند، ماینگذاری می کنند؛ طوريکه چندین راهى که به ولسوالی چارسده منتهى ميشود، به علت موجوديت ماین ها مسدود بوده و تنها راهى باز است که درآن مسیر زنجیر انداخته و طرفداران خود شان رفت و آمد می نمایند.
به گفتۀ وى، همه چیز دولت توسط طیاره انتقال ميشود ومشکل دیگر این است که طالبان ماین های خودرا به فروش میرسانند تا مردم علیه مخالفان خود استفاده نمایند که دولت باید دراين راستا اقدام جدی نماید.
يک باشنده قريۀ شاه جوى ولسوالی دولینه که نخواست اسمش ذکر شود، گفت: "ما ازظلم وستم طالبان به تنگ آمدیم وراه فرارنداریم، دربعضی مناطق مردم همراۀ طالبان درگیرشدند ولی دولت کمک نکرد."
وى گفت که طالبان کشتزارها، علفچرها وسرک هارا ماینگذاری نموده که به اثر آن مردم تلف میشوند؛ طوريکه امسال پنج تن درمنطقه شاه جوی دولتيار به شمول دهقان، شاگرد مکتب و اطفال جان باخته اند.
اين باشنده علاوه نمودکه طالبان ازآنها به زورعشر و زکات ميگيرند وقانون خود را برمردم عملى مينمايند و دعاوی مردم را نیز خود شان فیصله می کنند.
اين درحاليست که طالبان ميگويند که به زور از کسى عشر نمى گيرند؛ اما مردم داوطلبانه با آنها کمک مى کنند.

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.