"مېرمنې دې نارينه له جګړو را وګرځوي"

کندهار(پژواک،٢١ سرطان ٩٤): مسوولين شوراى ولايتى کندهار مى گويند  درصورتيکه سطح آگاهى زنان بلند برود، آنها توانايى دارند که مردان شان را از جنگ مانع شوند و از اين طريق با روند صلح کمک صورت گيرد.
اين اظهارات  را جميله يوسفى منشى شوراى ولايتى، در نشستى ابراز نمود که برخى زنان از شهرکندهار و ولسواليها در آن دعوت شده بودند.
نشستى که در رياست امور زنان داير گرديده بود، رقيه اچکزى رييس امور زنان، شاهده حسين و زرغونه بلوچ اعضاى شوراى ولايتى صلح، سرينا فيضى عضو شوراى ولايتى، گل مکى وکيل مدافع و زبيده کمال نماينده کميسيون مستقل حقوق بشر در آن اشتراک ورزيده بودند.
جمليه يوسفى منشى شوراى ولايتى  صلح گفت  اگر در مناطق دوردست و دهات در عرصۀ ارتقاى سطح آگاهى زنان کار صورت گيرد، آنها مى توانند در پايان دادن جنگ مفيد واقع شوند.
نامبرده علاوه نمود که تنوير اذهان زنان، باعث مى شود تا در راستاى آشتى ملى پيشرفت صورت گيرد  و به نابسامانى ها پايان داد شود.
وى گفت که زنان روستايى بايد از روى مسووليت، برادران، پسران و شوهران شان را از صفوف جنگ باز دارند و به زندگى عادى برگردانند.
سرينا فيضى عضو شوراى ولايتى نيز گفت  اين مشخص است که در پيروزى مردان، زنان نقش دارند؛ بدين گونه آنها مى توانند مردان را از جنگ و ديگر ناهنجاريها مانع شوند.
قرارگفتۀ نامبرده، زنان در بسا موارد بر مردان شان رسوخ دارند و يک خانم هوشيار مى تواند در رقم زدن سرنوشت آنها نقش سازنده را ايفا نمايد.
قرارگفتۀ وى، اگر در سراسر کشور بر اساس يک ميکانيزم منظم در عرصۀ ارتقاى سطح آگاهى زنان کار صورت گيرد و به خسارات جنگها پى ببرند؛ آنها مى توانند مردان شان را از جنگها ممانعت نمايند و فرزندان خود را درست تربيه کنند تا در آينده وارد جنگ نشوند.
رقيه اچکزى رييس امور زنان کندهار نيز گفت که حالا وقت آن فرا رسيده تا مردان و زنان، يکجا براى پايان دادن جنگ تلاش ورزند.
آنها از اعضاى نسوان شوراى ولايتى صلح خواست تا در ولسواليها براى خانم هاى دهاتى برنامه هاى آگاهى عامه را داير نمايند و براى آنها پيام برسانند که دولت مصمم است تا جنگ و برادرکشى را در کشور خاتمه دهد.
زرغونه بلوچ، عضو ديگر شوراى ولايتى صلح گفت از همه اولتر، بايد براى ثبات امنيت در خانه و قريه توجه صورت گيرد که خانم ها نقش خوب در آن ايفا کرده مى توانند.
اما نامبرده اين را نيز اذعان کرد که براى اعادۀ صلح، به تلاش هاى منطقوى و جهانى نياز است که رييس جمهور، از قبل آغاز نموده و تاکنون نتايج خوب درپى داشته است.
نامبرده به گونۀ مثال،  از نخستين گفتگوهاى مستقيم اخير ميان جناح افغان و مخالفين مسلح که در اسلام آباد صورت گرفت يادآورى نمود.
وى تاکيد کرد که ضمن همچو تلاشها، در داخل کشور نيز تلاش هاى گسترده براى صلح وثبات آغاز گردد.

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.