برخى باشنده هاى پنجشير از کارکرد شوراى ولايتى رضايت ندارند

پاراخ (پژواک،٢٠ سرطان ٩٤): برخى باشندگان پنجشير، درحالى از کارکرد شوراى ولايتى ناراض اند که در اوايل آغاز کار اعضاى جديد اين شورا، به کارکرد خوب اين نهاد اميدوار بودند.
 انتخابات شوراى ولايتى در ١٦ حمل سال گذشته برگزار شد؛ اما نتايج آن به دليل ادعاهاى گسترده در انتخابات به خصوص انتخابات رياست جمهورى با حدود هفت ماه تاخير اعلام گرديد.
به اساس اين نتايج؛ ملامحمد فيضى، وحيدالله دژکوهى، نجيب الله يعقوبى، عزم الدين ميرزايى، عبدالصمد سلطانى، قلندرخان بهادرى، راحله عطايى و ويدا سعيدى به شوراى ولايتى پنجشير راه يافته اند.
از اين جمله؛ يعقوبى، ميرزايى، سلطانى، بهادرى و عطايى اعضاى جديد اين شورا است و متباقى آنها در دور گذشته نيز عضويت شوراى ولايتى را داشتند.
شمارى از باشندگان اين ولايت، بعد از آغاز کار اين شورا به آژانس خبرى پژواک گفته بودند که به کارکرد خوب اين شورا اميدواراند؛ زيرا اعضاى جديد شورا جوانان بين ٣٢ تا ٣٧ سال می‌باشند.
اما برخى باشنده هاى اين ولايت، اکنون از کار اين شورا راضى به نظر نمى رسند.
فتح محمد قدوسی ٣٧ ساله باشنده منطقه تاواخ ولسوالی عنابه پنجشیر و یک تن از فعالان جامعه مدنی، به آژانس خبرى پژواک گفت: "کارکرد شورای ولایتی چشم گیر نیست، از زمانى که شورای ولایتی حلف وفاداری یاد کرده اند، کدام چیزی در پنجشیر ندیده ام که کار شده باشد و مشکلات مردم رفع شده باشد."
به گفته او، اعضاى شوراى ولايتى بايد مقام‌هاى حکومت را وادار به ايجاد مکاتب، کلينيک­ها، سرک و ساير پروژه­هاى عام المنفعه می‌کرد که نکرده است.
محمد اصغر ٢٣ساله باشنده منطقه "شصت" ولسوالی رُخۀ پنجشیر و یک تن ازمحصلین صنف دوم علوم اجتماعی انستیتيوت تحصیلی این ولایت گفت: "شورای ولایتی پنجشیر به او حدی که مردم ضرورت به کار داره و مسوولیت شان است، وظیفه خوده انجام نداده است.
او علاوه کرد: "همیشه در فکر مجلس­ها و کش و فش هستند، به نامش نمایندۀ مردم هستند، حق نظارت را هم گرفتند؛ اما معلوم میشه که از این صلاحیت درست استفاده کرده نمى­توانند. شما بیایین مناطق ما را ببینین که مردم چقدر دچار مشکل هستند. درست است شاید کار بکنن؛ اما بسیار کم و اندک است."
شوراى ملى در ماه دلو سال گذشته، نقش نظارتى شوراهاى ولايتى در طرح تعديل قانون اين شوراها را حذف کرد. رييس جمهور نيز اين طرح را توشيح کرد؛ اما در جريده رسمى چاپ نشد.
به دنبال اين تصميم، شوراهاى ولايتى تا زمانى دفاتر شان را بستند که رييس جمهور براى دادن حق نظارت به اين شوراها به تاريخ دهم حوت سال گذشته فرمانی را صادر نمود.
محمداصغر، خطاب به اعضاى شوراى ولايتى افزود: "خواست ما این است که وقتی مردم به شما اعتماد کرد، حد اقل با مردم باشین، کم کار کنین؛ اما صادقانه کار کنین. ما از اين عوام فریبی و وعده های دروغ بیخی خسته شدیم."
 حاجی عبدالقدوس ٥٠ ساله یک تن از موسفیدان وملک منطقه عبدالله خیل ولسوالی حصه دوم پنجشیر گفت که پيش از انتخابات، همه روزه نامزدان شوراى ولايتى به منطقه آنها می‌آمدند و وعده هايى چون ساخت سرک و غيره را می‌دادند؛ اما تا کنون شورا که چند ماه از آغاز کار آن می‌گذرد، کارى نکرده است.
به گفته وى، مردم اين منطقه نياز به ساخت سرک دارند تا از اثر آبخيزى ها همه ساله دچار مشکل نشوند. او خاطرنشان کرد که در اين منطقه براى ٧٠٠ خانواده تنها يک کلينيک صحى فعاليت دارد.
او افزود: "مگر کسی نیست که به این مشکلات شان رسیده گی شود؛ مشکلات مردم به دولت برساند؛ قسم به خدا است اگر دیگر کاندیدها به منطقه به خاطر کمپاین بیایند و از مردم رای بخواهند رای نمی­دهم."
رحمت الله حکیمی ٣٠ ساله عضو شبکه جامعه مدنی و باشنده بابا علی ولسوالی آبشار پنجشیر نيز گفت که شوراى ولايتى، کارى در بخش پروژه هاى بازسازى و عام المنفعه انجام نداده است و برخى اعضاى اين شورا به کار شان حاضر نمی‌شوند.
وى نامى از وکلاى غيرحاضر نگرفت و افزود که شوراى ولايتى، بايد در کنار نظارت از کارکرد حکومت بايد مشکلات مردم در بخش معارف، تحصيلات عالى و غيره را با مقام‌هاى ذيربط شريک کنند تا به آن رسيدگى شود.
اما او بدون ارايه جزييات خاطرنشان کرد که شوراى ولايتى، در راستاى کمک با متضررين برفکوچ هاى زمستان سال گذشته و حل برخى منازعات ميان مردم، کارهايى را انجام داده است.
 از اثر برفکوچ‌هاى ماه حوت در مناطق مختلف پنجشیر، حدود دو صد تن جان باخته و زخمى شدند، ده ها منزل مسکونى تخريب و صدها خانواده از اثر آن بيجا گرديدند.
اما خانم راحله عطایى معاون شورای ولایتی پنجشیر، به آژانس خبرى پژواک گفت که اين شورا کارهايى را انجام داده است.
موصوف گفت که شورای ولایتی، شامل کمیته حالت اضطرار بود و در راستاى رساندن کمک به آسيب ديدگان کار کرده است.
عطايى افزود: "درهمه بخش ها شورای ولایتی نقش برازندۀ خود را داشته است، دربرخی از موارد، منازعات قومی را نیز شورا حل کرده؛ همچنان همیشه از مهاجرین پنجشیر احوال گرفته تا مشکل نداشته باشند. شورای های همبستگی ملی ما مشکل داشت؛ اما دوباره فعال ساخته شد. شورای ولایتی حتی در تامین امنیت دستاوردهايی داشته است."
همچنان او ارزیابی کار شفاخانه ايمرجنسی به هدف بلند بردن کیفيت آن، همکاری در برگزاری امتحان کانکور، ديدن از موسسه تربيه معلم براى حل مشکلات محصلان در بخش هاى ترانسپورت، لیليه وغيره را در کنار نظارت از ساير کارهاى حکومت محلى، به عنوان کارکردهاى اين شورا ياد کرد.
وى گفت که از اثر تلاش شورا، برخى مشکلات محصلان حل شده و برخى آن در حال حل شدن است و فعاليت شفاخانۀ يادشده نيز بهتر شده است.

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.