برتشکيل نیروى يکهزار نفرى مردمى دربدخشان موافقت شد

بدخشان(پژواک٣١ثور٩٤):نمایندگان مردم بدخشان درپايان همايش سه روزه،برايجادنيروى يکهزارنفرى برضد مخالفان مسلح توافق کردند.
دراين گردهمايى که درشهرفيض آبادمرکزبدخشان برگزارشده بود، بيش از٦٠٠ تن از مسوولان محلى، اعضاى ولسى جرگه، متنفذين،بزرگان وقوماندانان سابق جهادى شرکت داشتند.
آنان از وخامت اوضاع امنيتى ابرازنگرانى کرده و دردوروزاول روى طرح تشکيل نيروى يکهزارنفرى خيزش مردمى بحث نمودند و٤٨ کميته متشکل از٦٤٠ تن از بزرگان و متنفذين سراسر اين ولايت ايجاد گرديد.
بالاخره در روز سوم همايش، فيصله شد که اين نيروهاى مردمى درچوکات وزارت امور داخله ايجاد گردد.
عبدالمنان شیوای شرق،منشی جلسه، متن فیصله نامه را قرائت وبه رای گیری گذاشت که درقسمتی از آن آماده است:(( ‍‍‍‍‍‍پروسه گفتگو وآشتی ملی با مخالفان مسلح از علمای جید وبزرگان مردم بدخشان شدت بخشيده شود و درصورت رد صلح از سوی مخالفان مسلح آنان توسط نیرو های دولتی وخیزش های فراگیر مردمی سرکوب ونابود شوند.))
شرکت کنندگان همايش فيصله نمودند که نيروهاى امنيتى بدون خيزش مردمى که در منطقه بلد هستند و بدون رهنمايى وهمکارى مردم ، امکان کمتر وجود دارد که بر مخالفان مسلح موفق شوند، ازهمينرو ايجاد اين نيروى مردمى در سرکوبى مخالفان موثر است.
تنظیم خیزش های مردمی در یک پروسه شفاف با مشارکت همگانی وسهمیه برابر ادغام برخی نیروهای اربکی دارای تجربه مثبت در چوکات کندک خیزش مردمی هزار نفری از نشانی وزارت امور داخله، بخش ديگر فيصله نامه را تشکيل ميدهد.
ایجاد کمیته مردمی متشکل از نمایندگان واقعی مردم از هر ولسوالی در پروسه انتخاب مردم به نیرو های یکهزار نفری به منظور دفاع از بدخشان وتطبیق احکام شرع توسط حکومت ونهادینه کردن نقش علمای دینی در حکومت وهمچنان ارایه تعریف مشخص در مورد جنگ با مخالفان مسلح از موارد ديگر فيصله نامه مى باشد.
نیلوفرابراهیمی نماینده مرم در ولسی جرگه گفت که ناامنی در بدخشان ابعاد وسیع دارد که یکی آن استخبارات بیرونی است.
وى افزود: (( ما طرحی را که امروز از طرف نمایندگان مردم بدخشان در مورد ايجاد نيروى يکهزار نفرى مردمى تصویب شده است،به دولت پیشکش مینمایيم واز آن پیگیری ونظارت نموده تا دولت آنرا عملی نماید.))
اين درحالى است که اوضاع امنيتى درچند ماه اخير درولسوالى هاى وردوج و جُرم بدخشان وخيم بوده که به گفتۀ مقامات محلى علاوه بر تلفات سنگين بر طالبان، تنها در وردوج در سه ماه اخير يکصدتن از نيروهاى امنيتى کشته ومجروح شده اند.
همچنان ماه گذشته ٢٧ تن از سربازان اردوى ملى در ولسوال جرم کشته شد  که مخالفان مسلح سر هشت تن آنها را بريدند.
در فيصله نامه در بخش اصلاحات درج است که افراد شایسته وکارفهم درامور کاری دولت جابجا شوند وقضاياى فساد اداری کسانی که از موقف دولتی خود سوء استفاده کرده اند، بررسى گردد.
عبدالولی نیازی عضوديگر ولسی جرگه گفت که یک مسئله نا امنی در بدخشان مسئله معادن است که باید از طرف دولت قانونمند گردد تافقر وبیکاری از میان مردم رخت بندد.
نیازی علاوه نمود که مردم از افراد مسلح غیر قانونى راضی نیستند وباید جلو آنها گرفته شود.
اين درحالى است که سال گذشته يک قوماندان محلى معدن لاجور درولسوالى کران ومنجان بدخشان را به کنترول درآورده و عوايد آنرا بخود اختصاص داده بود که درجريان درگيرى شمارى از پوليس نيز کشته شدند.
 
 
 
 

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.