Pre-poll national consensus to salvage Afghans: Ahadi

جلال آباد (پژواک،٢٤ حمل ٩٢): داکتر انوارالحق احدی عضو مرکزی حزب افغان ملت و وزیر تجارت  میگوید که برخى حلقات سیاسی، تلاشهای خود را در مورد اجماع ملی برای انتخابات آیندۀ ریاست جمهورى در کابل، آغاز کرده اند.
داکتر احدی، این اظهارات را روز گذشته در جلال آباد، طی مصاحبۀ خاص با آژانس خبری پژواک بیان کرد.
وی افزود که تلاش های اجماع ملی، سبب خواهد شد تا تعداد کاندیدان در انتخابات آیندۀ ریاست جمهوری کم شود و یک کاندید بتواند با آراى بلند، برندۀ انتخابات ریاست جمهوری آیندۀ کشور گردد.
اما داکتر احدی علاوه کرد که برای انتخابات آیندۀ ریاست جمهوری، اجماع انجام شود یانه؛ اما انتخابات باید شفاف وعادلانه باشد.
وی افزود: "اگر برای انتخابات آیندۀ ریاست جمهوری اجماع صورت گیرد، پس این سخن خوب است؛ اما اگر اجماع صورت نگیرد، باید انتخابات به شکل قانونی انجام شود و حکومت، باید تا آخرين توان برای شفافیت انتخابات تلاش کند."
این عضو مرکزی حزب افغان ملت گفت که اگر انتخابات آینده شفاف و عادلانه باشد، به تمام طرف ها قابل قبول خواهد بود؛ اگر مثل گذشته  مملو از تخطی ها باشد، هرج و مرج به بار خواهد آورد.
وزیر تجارت افزود که اگر انتخابات افغانستان این بار به شکل شفاف برگزار نشود، تصور میشود که افغانستان با یک هرج و مرج بزرگ روبه رو گردد و از بین بردن چنین هرج و مرج، مشکل خواهد بود.
موصوف گفت: "من با گروه های دیگر نیز در تماس هستم، آنها نیر بر این تاکید میکنند که اگر انتخابات شفاف باشد، آنها نیز اطاعت میکنند."
به گفتۀ وی، شماری از موسسات اجتماعی بین المللی و کشورهای کمک کننده نیز گفته اند که اگر انتخابات به شکل شفاف برگزار نشود، کمک های خویش را با افغانستان متوقف خواهند کرد.
داکتر احدی علاوه کرد که تا حال هیچ یک از کاندیدان ریاست جمهوری، به شکل آشکار اعلام کاندیداتوری خویش را نکرده اند؛ اما تخمین میکند که یک کاندید با اکثریت قاطع، برنده خواهد شد و دیگران از آن حمایت خواهند کرد.
احدی، در مورد کارت های رای دهی گفت که این یک موضوع جنجال برانگیز است و خواهان حل این مشکل شد.
وی افزود که در جلسه ابتدایی توزیع تذکره های الکترونیکی گفته شده بود که درظرف یک سال میتوانند ١٢ ميليون تذکرۀ الکترونیکی را توزیع کنند؛ اما در این پروسه نیز مشکلات به میان آمد و این کار به تعویق افتاد.
احدی افزود که امینت، رول مهم را در شفافیت انتخابات بازی میکند و مناطقى که از امینت خوب بهره مند نیستند، باید محل دیگری برای انتخابات برای شان انتخاب شود.
و گفت: "در انتخابات گذشته، در اکثر مناطق ناامن تقلب های گسترده صورت گرفته بود؛ اما مشکل بزرگ در کمیسيون نیز وجود داشت، که باید به آن توجه شود."
داکتر انوارالحق احدی افزود که هیچ اقدامى تا حال در مورد از بین بردن چنین موضوعات روی دست گرفته نشده است.
موصوف در مورد کاندید حزب خود چیزی نگفت؛ اما افزود که امکان دارد این بار، برخى کاندیدان ریاست جمهوری کم باشد.
قابل یادآوری است که در انتخابات گذشته، بیش از ٤٠ نفر خود را به ریاست جمهوری کاندید کرده بود.
 قرار است که انتخابات ریاست جمهوری و شورای ولایتی آیندۀ کشور، به تاریخ ١٦ حمل سال ١٣٩٣ هجرى شمسى برگزار شود.

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.