Opposition warns poll rigging to fuel instability

مزارشريف (پژواک،١١حمل٩٢): ائتلاف ملى افغانستان مى گويد که حکومت، خواهان تغيير ديموکراتيک درقانون انتخابات نيست؛ پس انتخابات آينده شفاف نخواهد بود.
اين اظهارات، در کنفرانسى که از سوى مجتمع نهادهاى مدنى افغانستان، امروز (١١ حمل) در شهر مزارشريف تحت نام "انتخابات ٢٠١٤ و آيندۀ مردم سالارى در افغانستان" برگزار شده بود، صورت گرفت.
عزيزالله رفيعى مسوول مجتمع جوامع مدنى، به آژانس خبرى پژواک گفت که در اين کنفرانس صحبت ها در مورد امنيت انتخابات، ُبعد اقتصادى، تاثير سياست هاى منطقوى بر انتخابات و نقش رسانه ها و جوامع مدنى در انتخابات، صورت گرفت.
موصوف افزود که از طريق اين کنفرانس، تلاش در مورد بلندبردن سطحه آگاهى عامه، احياى اراده سياسى مردم در مورد انتخابات و آگاه ساختن کانديدان احتمالى از وضعيت عمومى صورت گرفت.
فضل الرحمن اوريا اشتراک کنندۀ اين کنفرانس و سخنگوى ائتلاف ملى، به پژواک گفت که مشکل بزرگ در مورد انتخابات آينده اين است که حکومت کنونى نمى خواهد تغيير ديموکراتيک در قانون انتخابات و پروسه به وجود آورند.
وى افزود: "حکومت تلاش دارد تاقانون سابق انتخابات را عملى نمايد و رييس جمهور کرزى، از اين طريق جانشن خود را به ارگ معرفى کند."
به گفتۀ اوريا، آنها تلاش دارند تا شوراى ملى، همچو موانع را به کمک مردم افغانستان از بين ببرد و مردم بتوانند که رييس جمهور خود را باراى خود انتخاب نمايند.
سخنگوى ائتلاف ملى، در مورد برگزارى انتخابات شفاف گفت: "بايد که تمامى کارت هاى سابقه باطل و پروسۀ جديد ثبت نام راى دهندگان در کشور آغاز گردد؛ علاوه براين، قانون انتخابات بايد از نظام اکثريتى به نظام مختلط تبديل گردد."
همچنان قانون صلاحيت ها و مشارکت طوريکه ولسى جرگه تصويب کرده، بايد همانطور توشيح و استقلاليت کميسيون مستقل انتخابات تضمين گردد؛ پس در اين صورت راه براى انتخابات عادلانه و شفاف پيدا خواهد شد.
موصوف افزود که کشورهاى همسايه و منطقه تلاش خواهند کرد که از کانديد مورد علاقۀ خود حمايت نمايند.
همچنان صديق الله توحيدى مسوول اداره حمايت از رسانه هاى آزاد افغانستان (نى) گفت که اگر مردم خواهان به وجود آمدن حکومت فعال و مصوون هستند؛ بايد در مورد کانديدان انتخابات رياست جمهورى، فکر کرده و يک شخص خوب را انتخاب نمايند.
موصوف که عضو بورد رهبرى مجتمع جوامع مدنى نيز هست، افزود که اگر حکومت براى انتخابات شفاف تلاش نکند؛ حکومت آينده مصوون نخواهد ماند.
به گفتۀ وى، نقش رسانه ها در انتخابات آينده بسيار مهم است و دو مسووليت دارند؛ يکى اينکه مردم را براى اشتراک در انتخابات تشويق نمايند، و ديگر اينکه تمامى رسانه ها و جوامع مدنى بايد کانديدان را  خوب به مردم معرفى نمايند و از پروسۀ انتخابات به خوبى نظارت کنند.
توحيدى افزود که اشتراک بيشتر مردم در انتخابات، باعث خواهد شد که افغان ها يک رييس جمهور سالم و حکومت سالم انتخاب نمايند.
اما اسدالله ولوالجى عضو جامعه مدنى، درين کنفرانس دولت را متهم به فساد کرد و گفت که حکومت تلاش دارد برخى مناطق را ناامن سازد تا جلوى انتخابات را بگيرد و رييس جمهور، از اين طريق راه را براى باقى ماندن درموقف فعلى خود هموار سازد.
موصوف افزود که جلو همچو مشکلات بايد از سوى جامعه مدنى و مردم گرفته شود و براى انتخابات شفاف تلاش نمايند.
به گفتۀ وى، به مردم بايد اطمينان داده شود که اگر همدست عمل کنند و از قوم پرستى خود دارى نمايند،  افغانستان با هيچ نوع مشکلى مواجه نخواهد شد.
 مسوولين مجتمع نهادهاى مدنى افغانستان مى گويند که در آينده نيز همچو کنفرانس ها را در تمامى زون هاى افغانستان، به هدف انتخابات و آگاهى درمورد وضعيت جارى افغانستان برگزار خواهند کرد.

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.